Coop ska som bekant möta sin stora ökning av försäljning av mat på nätet med att öppna en så kallad Darkstore i Kungens kurva i Stockholm, någon gång efter årsskiftet. Den nya “affären” vänder sig specifikt till dem som handlar online och kommer att fungera som en plockmatscentral, där varor som folk beställer via nätet plockas och distribueras.
Nu berättar Coops chef för affärsområde online, Fredrik Johanson, för Ehandel.se att Coop har planer på att öppna fler darkstores i framtiden.
- Vi kommer med all sannolikhet att öppna fler darkstores, säger han.
Storstäderna först ut
I första hand är det de övriga storstäderna som står på tur, då det är där behovet av sådana lager är som störst. Och koncernens nya darkstore i Stockholm är efterlängtad.
- I nuläget har vi ett sånt tryck på alla våra anläggningar att vi har svårt att svara upp mot den efterfrågan som finns på hemleveranser, men från den kan vi leverera mat till hela Mälardalsregionen, säger Fredrik Johanson.
Mer effektivt än i dagsläget
Det nya systemet kommer därmed att effektivisera processen avsevärt.
- Att plocka mat i butik för att leverera till kunderna, det är ett bra sätt att komma upp i en viss volym. Men den riktiga effektiviteten får vi när man istället plockar i en darkstore. Då nyttjar vi vår butikseffektivitet, säger Fredrik Johanson.
Att ha flera darkstores i framtiden är också en förutsättning för att koncernen ska kunna tillgodose konsumenternas ständigt ökade efterfrågan på nätmat även utanför storstäderna.
- Idag tillgodoser vi hälften av Sveriges befolkning, och med lite längre ledtid förser vi alla. Vi måste ha en obruten kylkedja. Maten måste hålla en viss temperatur, men har man lager i storstadsregionerna så når man ut till de flesta svenska hushåll med hjälp av modern teknik som gör att maten håller längre.
Kanske virtuella butiker i framtiden
Han tror dessutom att utvecklingen av matinköp på nätet ännu bara är i sin linda.
- Vi vet inte hur det ser ut om några år. Nu blev VR-glasögonen årets julklapp. Kanske går vi omkring i en virtuell butik i framtiden, avslutar Fredrik Johansson.