Coop säger upp sitt ombudsavtal med PostNord. Det har flera medier rapporterat under helgen.
Orsaken uppges vara att Coop inte tycker att avtalet tar hänsyn till mängden paket som det handlar om i dagsläget.
- Vi upplever inte att avtalet tar höjd för de ökande volymerna, säger Erika Troeng, kommunikatör på Coop till Svenska Dagbladet.
Ett års uppsägningstid
Avtalet ska nu vara uppsagt sedan årsskiftet, men uppsägningstiden är ett år, och Coop väntas nu inleda förhandlingar med PostNord. Huruvida Coops runt 300 postombud kommer att fortsätta att ta emot post från PostNord är alltså ännu inte helt klart.
- Vi har sedan den sista december sagt upp avtalet. Bakgrunden är att volymerna har ökat enormt, men villkoren i avtalet tar inte höjd för den utvecklingen, säger Erika Troeng.
Hon bekräftar nu att ersättningen till ombuden är en av de saker som kommer att stå på agendan i de kommande förhandlingarna.
- Ersättningen är en del av det, men mer än så vill jag inte kommentera förhandlingarna.
"För en ständig dialog"
Men Coop är inte de enda som har åsikter om ersättningsnivåerna till ombuden. Inom Axfood-koncernen har man inte sagt upp något avtal med PostNord, men även där har frågan hamnat i fokus efter att den allt större paketmängden fortsatt att växa.
- Vi har ett avtal med Postnord och för en ständig dialog om vårt samarbete, även vad gäller ersättningsfrågan, säger Axfoods presschef Claes Salomonsson till SvD.
Störst problem har enligt Salomonsson de butiker som har hög hyra och många hushåll i täckningsområdet. På sådana ställen är det ofta dyrt att bygga ut lagret för att kunna lagra större mängder paket.
Problemet berör, enligt Salomonsson, främst butiker med hög hyra och många hushåll. Där är det dyrt att bygga ut lagret för att kunna hålla större mängder paket.