Den totala omsättningsökningen för året hamnar på 23%, med 17% tillväxt i Sverige, 22% i Danmark, 14% i Norge och 40% i Finland. Siffran som står ut är ökningen på tyska marknaden som går från 8 miljoner till över 14 miljoner motsvarande 79%. Vi har tidigare rapporterat om Coolstuffs utmaningar i Tyskland.
Såhär fick de fart på Tyskland
Christian Omander, medgrundare av bolaget berättar att den största anledningen till ökningen beror på en generell prissänkning som de genomförde i september. De började då matcha Amazons priser samtidigt som de införde en fraktfri-gräns på 30 euro.
"Resultatmässigt påverkar prissänkningen resultatet negativt men vi ser det som en långsiktigt bra och nödvändig förändring för att lyckas i de." Säger Christian.
Efter att de implementerade dessa förändringar har de ökat 80% på årsbasis. De har även lyckats få in produkter som de är ensamma om på marknaden, som sålt väldigt bra.
Maskerad- och halloweensortiment ska dubbla produktutbudet
I år gör Coolstuff två stora satsningar för att fortsätta växa. De kommer att satsa fullt ut på Halloween och det innebär en fördubbling av antalet produkter i deras sortiment. Enligt Christian har de funderat på att göra denna satsning i år eftersom sortimentet passar bra ihop med deras övriga produkter samtidigt som fenomenet växer varje år.
När vi frågar om det finns plats för fler aktörer i denna nisch, där framför allt Partykungen har en stor del av marknaden på nätet, säger Christian:
"De aktörer som finns gör ett bra jobb och inom denna marknad ser vi oss helt klart som utmanare. Frågan vi ställer oss är snarare om det finns plats för oss. De som är specialiserade på enbart maskerad kommer dessutom kunna ha större sortiment än vad vi har."
Budgeten för satsningen ligger på några miljoner i år, men en stor fördel för Coolstuff är att de agerar på marknader där starka svenska e-handlare ännu inte är etablerade och där det inhemska utbudet är relativt svagt. Speciellt Norge är en mycket stark marknad för maskerad, med låg inhemsk konkurrens.
Lanserar även globalt med mål på 160 miljoner
Sedan tidigare har vi känt till bolagets globala expansionsplaner och i år kommer de att rulla ut Coolstuff.com, där man kommer satsa hårdast på den brittiska marknaden från start. De andra marknaderna i Europa kommer de att vara mer passiva på och testa sig fram för att se om de kan få lönsamhet i marknadsföring och hyfsad konvertering innan de går in och gör punktinsatser. Utanför EU kommer de endast att acceptera ordrar men ej aktivt satsa på marknadsföring.
Totalt ska omsättningen för 2015 hamna på 160 miljoner enligt budget, vilket innebär att man i princip bibehåller tillväxten från förra året.