ANNONS

CoolStuff kommer att gå World Wide i år

CoolStuff kommer att gå World Wide i år

I september förra året berättade CoolStuff hur de vänt ifrån minus fyra miljoner till plus fyra miljoner. Men inte bara det, e-handelsskutan sägs nu vara riktigt stabil och man siktar nu på världshaven. Utöver en internationell expansion väntar en storsatsning på egna varumärken.

ANNONS

CoolStuff ska lansera en internationell sajt innan årets julhandel. Detta avslöjas i en intervju med HD-Sydsvenskan.

– Vi tycker att vi kommit till en punkt där vi kan konkurrera internationellt. För några år sedan var inte vår sida och vårt sortiment tillräckligt bra, men nu står vi oss i konkurrensen. Dessutom vill vi använda sajten för att se vilken marknad vi ska djupdyka i sen, var vi får stort intresse, säger medgrundaren Christian Omander till 8till5.

CoolStuff.com kommer alltså med största sannolikhet dammas av och öppna för att hela världen ska handla coola prylar. Vad vi förstår siktar de på en lansering innan sommaren.

Tanken är att de länder som säljer bäst kommer få eget språk och kundtjänst, utöver engelska som förstås kommer att erbjudas. Detta är inte en helt ovanlig taktik inom e-handelsvärlden, att man först känner av marknaden med en global nätbutik. För att sedan lansera lokaliserade versioner.

Grundarna Kajsa Knapp och Christian Omander gissar att det kan bli Nederländerna som får deras första fokus internationellt, utöver deras befintliga satsningar i Tyskland, Norge, Danmark och Finland.

Storsatsning på egna varumärken

Utöver en internationell sida väntar även ett större fokus på egna varumärken. Detta berättade CoolStuff om redan i september men nu tydliggör de hur bred denna satsning är.

– Vi vill gå mer och mer mot egna produkter. Om fem år kommer många av våra produkter vara eget sortiment och egna varumärken som vi tagit fram från grunden, säger Kajsa Knapp till 8till5.

Redan idag ska de driva varumärkena Kitch Pro och Vooni. Denna satsning ska dock breddas ytterligare. Redan idag har de en etablerad testning och genomgång av nya produkter så steget är inte jättelång till att testa och ta fram egna.

En anledning till detta fokus på egna varumärken sägs vara för att förbereda och stärka sig inför exempelvis Amazons potentiella intåg i Sverige och Norden.

 

Källa: 8till5

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se