ANNONS

CoolStuff trötta på regelkrångel - anlitar hjälp utifrån

CoolStuff trötta på regelkrångel - anlitar hjälp utifrån

Ett konsultföretag ska se till att CoolStuffs importerade produkter kommer med rätt dokumentation.

ANNONS

När CoolStuffs senaste bokslut lades till handlingarna stod det klart att den snabbväxande e-handlaren hade passerat 185 miljoner kronor i omsättning, vilket var en ökning på drygt 18 procent från året innan.

"Har fått många myndigheter på halsen"

Men att miljonerna rullar in är inte bara positivt - åtminstone inte om en hel del av det man säljer är sådant man själv har tillverkat i Asien och sedan själv importerat till EU.

- I takt med att vi har vuxit har vi fått många myndigheter på halsen. Det är allt från Livsmedelsverket till Konsumentverket och många andra. Och även om jag skulle säga att vi är förhållandevis bra på vad som gäller, eftersom vi har varit med ett tag, så är det väldigt mycket att hålla reda på, säger medgrundaren Kajsa Knapp till Ehandel.se. 

CoolStuff startade sin verksamhet redan 2004 och hade enligt Kajsa Knapp ambitionen att satsa mycket på egen tillverkning redan från start. När bolaget fortfarande omsatte lite mer blygsamma summor var det lättare att hålla sig ajour med alla regler, men när miljonerna började rulla in i allt snabbare takt ökade alltså även uppvaktningen från myndigheterna.

Importören bär ansvaret

Och det är, som Kajsa Knapp säger, en hel del att hålla koll på. Något som blev tydligt inte minst när fidget spinner-hajpen var som störst i början av sommaren, och det visade sig att en hel del av de produkter som såldes i Sverige var importerade från Asien och saknade godkänd märkning.

Som tillverkare eller importör förväntas man ha koll på allt från patent till teknisk dokumentation och råd om återvinning. Kajsa Knapp menar att situationen blir särskilt komplicerad när man som svenskt företag har en del av sin verksamhet utanför EU.

- Eftersom det är vi som tillverkar produkterna och importerar dem från Asien så är det vi som har ansvaret, säger hon.

Händer det ofta att ni blir kontaktade av myndigheter?

- Jag skulle säga att det har varit mer på senare tid, kanske sedan tre år tillbaka. Jag har till exempel också fått ha en hel del kontakt med norska myndigheter eftersom vi säljer i Norge.

Teknikkonsulten Etteplan tar över

För att slippa få fler påhälsningar från missnöjda myndigheter, har CoolStuff nu bestämt sig för att ta in experthjälp utifrån. Sedan en tid tillbaka hanterar ett teknikkonsultföretag, som heter Etteplan, CoolStuffs tekniska dokumentation kring tillverkning och import från länder utanför EU.

CoolStuff är i nuläget Etteplans enda e-handelskund, men en talesperson för företaget säger till Ehandel.se att de hoppas att gruppen kommer att utökas.

- Etteplan kommer att sköta våra inköp från Asien och dessutom fungera som ett bollplank. Vi vill ju göra det vi är bra på, och därför har vi valt att ta hjälp av en konsult som ska säkerställa att allt det andra också blir rätt, avslutar Kajsa Knapp.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap