En ny undersökning från revisionsbyrån Deloitte pekar på att Click-and-collect kan komma att få sitt stora genombrott under 2015, främst i Europa.
Kort och gott innebär Click-and-collect att kunden köper något på nätet för att sedan gå till en fysisk plats, ett skåp eller en butik, och hämtar ut sitt paket. Att det väntas bli en boom i år beror på att e-handeln nu mognat. och att många helt enkelt inte har tid att sitta hemma och vänta på sina paket.
Det är samtidigt kostnadseffektivt för e-handlarna och logistikbolagen som inte alltid kan lova exakta leveranstider.
– Den direkta kostnaden vid missade leveranser för återförsäljare är över 1 miljard dollar per år bara i Storbritannien. En indirekt kostnad kan också vara att konsumenterna vänder sig till andra andra återförsäljare med mer flexibla leveransalternativ, står det att läsa i rapporten.
500 000 upphämtningsplatser
I slutet av 2015 räknar Deloitte med att click-and-collect kommer att växa med 20 procent i Europa. Och det är de postboxliknande skåpen som blivit allt vanligare som kommer att öka mest.
– Vi räknar med att av de 500 000 upphämtningsplatserna i Europa, kommer ungefär två tredjedelar att vara skåp, av vilka några kommer att vara i kluster av hundratals. Drygt en fjärdedel kommer att vara platser som postkontor och resterande är butiker, enligt rapporten.
Vad Amazon drog igång 2011 håller alltså på att bli en norm inom e-handelsleveranser och på senare tid har vi sett hur det breder ut sig även i Sverige och Norge. På hemmaplan har PostNord hoppat på tåget, precis som DHL, och snart blir det smidigare för boende i Hammarby Sjöstad i Stockholm att e-handla. Ett flertal flerfamiljshus ska nämligen få paketboxar i trappuppgången.
Källor: Press, TechCentral
Bild: Amazon Locker