ANNONS

Clas Ohlson ökar med 60% online - börjar sälja på Amazon

Clas Ohlson ökar med 60% online - börjar sälja på Amazon
Amazon nästa för Clas Ohlson, berättar vd:n Lotta Lyrå

Ska sälja egna varumärken på brittiska Amazon.

ANNONS

Clas Ohlson ökar sin totala försäljning från drygt 1,78 miljarder till drygt 1,95 miljarder kronor under företagets första kvartal i räkenskapsåret. Kvartalet sträcker sig för Clas Ohlsons del från den 1 maj till den 31 juli och försäljningsökningen motsvarar en tillväxt på 10 procent. Det framgår av företagets kvartalsrapport, som släpptes idag.

"Satsning online ger resultat"

Ännu bättre går det dock för e-handeln, åtminstone procentuellt sett. Där ska försäljningen ha skjutit i höjden rejält och ökat med hela 60 procent, jämfört med samma period förra året. Exakt hur mycket Clas Ohlsons e-handel därmed omsätter är just nu oklart, men företaget konstaterar att “satsning online ger resultat”.

Och satsat har koncernen minst sagt gjort. På sistone har vi ofta kunnat berätta om Clas Ohlsons många satsningar på att bli ett mer digitalt och modernt företag. Det har handlat om allt från nya butikskoncept till samarbetet med nätmatsjätten MatHem.

LÄS ÄVEN: Clas Ohlson lanserar nytt butikskoncept - igen

Nu väntas dessutom ännu ett nytt grepp. Nu under hösten ska företaget enligt vd Lotta Lyrå inleda ett samarbete där de även börjar att sälja på Amazon.

- I höst kommer Clas Ohlson att inleda ett samarbete med Amazon där vi använder deras plattform för att erbjuda våra produkter till kunder i Storbritannien, skriver hon i vd-ordet.

"Testar för att se vad det ger"

Enligt Di Digital ska satsningen i början handla om att bland annat öka försäljningen av Clas Ohlsons egna varumärken.

- Nu testar vi för att se vad det ger, men också för att lära oss själva vad det innebär att arbeta med Amazon. Så hur stor del av sortimentet som kommer att finnas där vet vi inte i dagsläget. Det kommer att vara en viktig försäljningskanal för våra egna varumärken och för att öka den andelen. Det tror jag definitivt kommer att vara en inriktning. De övriga sortimentet kommer mer vara en inramning, ska Lotta Lyrå ha sagt till tidningen.

Resultatet efter skatt ska under kvartalet ha uppgått till 30 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 77 miljoner under samma period förra året.

Michell Grönlund