I början av sommaren öppnade Clas Ohlson sina första butiker i Tyskland. Förutom Sverige finns butikskedjan även i Norge, Finland, Storbritannien och Dubai där man på samtliga marknader erbjuder e-handel.
Nu har man slagit upp portarna till en ny butik i utkanten av London. Butiken som ses som ett viktigt steg i kedjans omnikanalstrategi.
– Med detta nya mindre butiksformat kan vi erbjuda en fullsortimentsbutik på en betydligt mindre yta vilket kommer att hjälpa oss att vara mer flexibla i expansionen av vårt butiksnät, säger Peter Jelkeby, vice VD Clas Ohlson
Fler butiker i samma format
Butiken har fler digitala lösningar och kunderna får tillgång till ett fullständigt produktsortiment via kundterminaler. Samtidigt blir det Clas Ohlsons första butik att erbjuda så kallad Click & Collect, det vill säga möjligheten att beställa varor på nätet och hämta dem i butik. En tjänst man nu även rullar ut i övriga butiker i Storbritannien.
Det nya butiksformatet är tänkt som ett komplement till befintliga större butiker och en del av bolagets omnikanalstrategi. Clas Ohlson planerar för ytterligare några butiker i det nya formatet i en första utvärderingsfas.