När man som e-handlare väljer vilken checkout man ska ha är det förstås olika saker som kan avgöra. Vilka tjänster som ingår, hur mycket den kostar, och om den är lätt att använda vid en eventuell utlandsexpansion är alla faktorer som kan spela in.
Ett års bindningstid hos Klarna
Men en sak som inte bör glömmas bort är uppsägningstiden, som enligt en undersökning vi har gjort kan variera ganska kraftigt. En lång uppsägningstid är förstås inget problem ifall man trivs med tjänsten, men som e-handlare riskerar man att bli sittande med en kassalösning man inte tycker lever upp till förväntningarna.
Hos Klarna, som enligt Ehandelsindex fortfarande är den betalaktör med flest anslutna svenska e-handlare, är uppsägningstiden för företagets checkout en månad.
- Vid standardavtal, det vill säga avtal som tecknats direkt med Klarna, har vi en månads uppsägningstid och 12 månaders bindningstid. Dessutom finns det individuella tecknade avtal med andra förutsättningar, berättar Annika Kristersson, kommunikationschef på Klarna.
"Ingen het potatis"
Hos konkurrenten Dibs får man som e-handlare däremot stå ut med tre månaders uppsägningstid, åtminstone om man hoppar på den relativt nylanserade kassan Easy. För den är avtalstiden 12 månader.
- Det finns ingen exklusivitet i avtalet vilket innebär att det i praktiken innebär att kunden kan byta leverantör när denne vill. Vi har haft ett högt tryck på kundinflödet på Easy sedan lanseringen i juni och hittills har ingen av kunderna velat förhandla just uppsägningstiden, så det verkar inte vara en het potatis för våra kunder, skriver Patrik Müller, Marketing Executive på Dibs.
Det är en skillnad mot exempelvis Klarna, som i sin kassa har vissa krav på exklusivitet.
Samma kassa online och offline
Tre månaders uppsägningstid har även de e-handlare som väljer Resurs Checkout. Avtalet löper rullande över 12 månader.
- I normalfallet är uppsägningstiden inte förhandlingsbar genom till exempel en förändrad månadsavgift. Detta eftersom vi normalt inte tar ut någon månads- eller startavgift för våra kunder, berättar Emil Eriksson, Omnichannel Manager på Resurs Bank.
E-handlare som väljer Resurs Banks kassa kan dock även använda den i fysiska butiker, i den händelse att de vill ge kunderna "samma betalupplevelse oavsett kanal".
Sex månader hos Collector Bank
Men Klarna, Dibs och Resurs Bank har alla landat på blygsamma uppsägningstider om man jämför med hur det ser ut hos Collector Bank.
- Vid uppsägning har e-handelskunder sex månaders uppsägningstid, skriver Mikael Anstrin, Chief Business Development Officer på Collector Bank, till Ehandel.se.
Är uppsägningstiden förhandlingsbar?
- Vi tar inte ut månadsavgift från någon av våra kunder och förhandlar därför inte heller om uppsägningstiden.
"Kunden ska inte sitta fast"
Men det finns också alternativ som gör det möjligt för e-handlare att inte binda upp sig alls. Bland uppstickarna på betalfronten hittar vi till exempel Ecster, som säger sig vara redo att släppa missnöjda e-handlare direkt.
- Vi på Ecster har ingen bindningstid eller uppsägningstid för våra e-handelsavtal. Är kunden inte nöjd ska de inte sitta fast i en lösning de inte vill ha, skriver Patrik Ljung, partneransvarig på Ecster.
En liknande inställning hittar vi hos Billmate.
- Vi satsar mycket på våra kunder genom att ha branschens bästa support och kundtjänst. Därför har vi ingen uppsägningstid på våra avtal utan hoppas att kunden stannar kvar hos oss för att de vill, inte för att de måste, skriver Anna-Sofia Pehrson, marknadskommunikatör på Billmate.
Tre månader - men förhandlingsbart
Hos Svea Ekonomi möter e-handlarna en kombination av generella avtal och möjligheter till förhandling. Avtalen löper generellt sett på 12 månader med en uppsägningstid på tre månader, men inget är hugget i sten.
- Alla avtal förhandlas individuellt vilket gör att det kan se olika ut från kund till kund. Även uppsägningstiden är förhandlingsbar, vi försöker alltid hitta en lösning där båda parter känner sig nöjda även om vi har avtalat om något annat, skriver Thomas Svensson, Partner & Integration Manager på Svea Ekonomi, till Ehandel.se.
Hos Payson varierar uppsägningstiden, men är som standard sex månader för tjänster som omfattar fakturaköp.
- För övriga tjänster som kort- och bankbetalning finns alltså ingen uppsägningstid. De flesta ser dock mer till våra mervärden och vad vi faktiskt levererar på, än hur lång en eventuell uppsägningstid är, skriver Paysons vd Per Bodell till Ehandel.se.
"Vill inte ha missbelåtna kunder"
Han uppger att Payson varken har månadsavgift eller årsavgift, men att “det kan inverka på deras transaktionsavgift vid större betalningsvolymer” om en e-handlare väljer att skriva upp sig på ett “längre bindningsavtal”.
- Vår målsättning är att inte ha några missbelåtna kunder och därför kan man som e-handlare självfallet också testa tjänsterna innan man går in i avtal, skriver Per Bodell.
Marginalen Bank, med kassan Hygglig, väljer att hänvisa till vad som står på företagets hemsida: "Vi tycker att Hygglig är så pass bra att vi inte ser någon anledning att låsa in dig i långa avtal. Är det så att du mot förmodan inte skulle vara nöjd med vår lösning är det fritt fram för dig att byta".