Under 2015 omsatte Caliroots strax under 200 miljoner kronor och lyckades återigen vända till lönsamhet. I år är målet satt till 300 miljoner och efter att första kvartalet nu är till ända ligger man enligt Andreas Koschnike, vd och grundare, rätt på den prognosen.
– Vi har ett ruskigt starkt koncept och sortiment för att tilltala den "coolare" kunden i flertalet länder. Lägger vi därtill ett starkt maskineri och team bakom vad det gäller logistik och marknadsföring så är jag övertygad om att vi kommer att nå våra högt ställda mål.
Under förra året såg Caliroots en tillväxt på 50 procent online. En starkt bidragande orsak var ett lyckat lokaliseringsarbete i de nordiska länderna och i år har Caliroots rullat ut lokala sajter även i Tyskland, Frankrike och Holland.
– Tyskland har varit en riktig succé och har på kort tid klättrat upp på topplistan till plats nummer två efter Sverige, säger Andreas Koschnike.
"Rätt nice om man har bråttom"
Utöver det tittar Caliroots även på möjligheterna att öppna ytterligare butiker i ett antal städer runt om i Norden. Tidigare i veckan lanserade man även leverans samma dag till ett 20-tal orter i Sverige, samt till de större städerna i Norden, i samarbete med Jetpak.
– Jetpak hämtar upp hos oss klockan 15.10, så kunden kan lägga sin order fram till klockan 15.00, och sen flyger de ut till respektive stad. Där plockar en lokal budfirma upp och kör ut mellan 18-22 samma kväll, säger Andreas Koschnike.
Leverans samma dag kostar 149 kronor men är gratis under lanseringsperioden om beställningen överstiger 1 000 kronor, och ett stort antal kunder ska redan ha nappat på fraktalternativet.
– Jag tror Caliroots med detta kan upplevas som mer nära även i Finland, Norge och Danmark. Rätt nice om man har bråttom och vill ha sina nya sneakers och kläder till kvällens utgång, säger Andreas Koschnike.