ANNONS

CDON viker inte för det enorma trycket

CDON viker inte för det enorma trycket
Magnus Fredin

Massiv försäljningssuccé lämnar vissa kunder i sticket hos CDON.

ANNONS

Qliro Groups största näthandel CDON.com hade en kolossal orderingång under Black Friday och besökarna dubblades jämfört med förra året.

- Black Friday var en massiv försäljningssuccé för CDON, då vi ökade försäljningen med 80 procent jämfört med Black Friday förra året. Vi sålde över 360 000 produkter på ett dygn. Detta var ju självklart mycket glädjande även om det var långt mer än vi hade räknat med. Detta har naturligtvis skapat en stor belastning på vårt lager, säger Magnus Fredin, VD för CDON.com.

En procent blir många sura kunder

En del kunder gör sig nu hörda i sociala medier och på jämförelsesidor. Magnus Fredin, CDON:s nya VD, meddelar dock att det bara är en liten andel som drabbats.

- Som ett resultat har några kunder fått längre leveranstid på vissa ordrar. Detta har vi gått ut med och vi jobbar självklart hårt för att få ut alla leveranser till våra kunder. På det stora hela har vi klarat detta väldigt bra men om en liten andel som till exempel en procent av leveranserna blir lite försenade drabbar det över tusen kunder och då kan det märkas i olika forum, säger Magnus Fredin.

Vi frågade Magnus Fredin hur marknadsplatsen för tredjepartssäljare gått under dagen men hur mycket försäljning de genererat till externa handlare har man inte gått ut med.

CDON.com som redan i början av november började hajpa Black Friday lockade till sig 2,1 miljoner besökare under dagen, en ökning med 50 procent jämfört med i fjol. Man sålde fler än fyra varor i sekunden, berättar Magnus Fredin.

Skapar Black Friday en eftersläpningseffekt som nu kan påverka slutspurten av julhandeln?

- Vår bedömning just nu är att det inte skall ha någon påverkan.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se