Mer ambitiösa finansiella mål och fokus på tillväxt utifrån styrkor. Så beskriver Byggmax Group sina satsningar för framtiden.
- Det stämmer att e-handeln går bra och den kommer att vara en av hörnstenarna i tillväxtstrategin för gruppen, skriver Byggmaxgruppens e-handelschef Jonatan Schwamberg till Ehandel.se.
Siktar på 15 procent organisk tillväxt årligen
Bland annat ska koncernen satsa på att i högre grad utnyttja butikerna i sin omnikanallösning. Dessutom ska sortimentet i e-handeln utökas och på sikt satsar koncernen på en organisk försäljningstillväxt på 10-15 procent per år, med en EBITDA-marginal på 9-10 procent.
Byggmax resonerar som så att det är de starkaste delarna av koncernens verksamheter som det ska satsas mer på och en av dessa är e-handeln. Bland annat ska verksamheterna Design Your Living och Byggmax+ pausas till förmån för större fokus på e-handeln.
Drive-in-butiker redan i sommar
Och redan nu i sommar satsar koncernen även på flera nya butikskoncept. Dels handlar det om ett testprojekt med mindre butiksformat på mindre orter och dels om att företaget ska sätta upp drive-in-butiker där kunderna lätt kan köra in och handla.
- Slutligen kommer vi att sikta på att fortsätta växa snabbare än marknaden, dock ska denna tillväxt ske med tilltagande lönsamhet, avslutar Jonatan Schwamberg.