Med endast ett par veckor kvar av 2017 står det klart att Bubbleroom kommer att få anledning att fira ordentligt när året väl är över. E-handelsföretaget har vuxit rejält från förra årets omsättning på 135 miljoner, och - kanske ännu viktigare - nått ett positivt resultat.
- Med tre veckor kvar av året kan jag konstatera att försäljningen har ökat med 55 procent och att omsättningen kommer att landa en bit över 200 miljoner. Samtidigt gör vi en turnaround och kommer upp i en vinst på cirka 10 miljoner, säger Bubblerooms vd Ville Kangasmuukko till Ehandel.se.
Han är märkbart glad när han tillägger att företaget sedan 2016 på nytt befinner sig i en tillväxtfas, och att även siffrorna på resultatraden alltså har vänt från minus till plus, vilket var målet för i år.
LÄS ÄVEN: Bubblerooms vd: "Mycket tyder på ett positivt resultat i år"
- Tittar vi tillbaka så har vi haft ganska många år utan lönsamhet och nu blir 2017 året det vänder, vilket förstås är jätteroligt.
Mindre rea gav mer försäljning
Ville Kangasmuukko berättar att Bubbleroom har genomfört förbättringar inom flera områden, som till exempel sortimentet, logistiken och kontakten med kunderna, och att alla delar på olika sätt har bidragit till den starka utvecklingen. Han prisar gärna sina medarbetare för det arbete de har genomfört.
- Jag kan inte peka på något annat än organisationen. Den ökade försäljningen beror på förändringar som våra medarbetare har genomfört, säger han.
Bubbleroom, som under året har höjt sin bruttomarginal med ett par procentenheter, har även blivit mer restriktiva med att erbjuda sänkta priser.
Numera håller sig företaget som regel till branschens standardupplägg, med en sommar- och en vinterrea, samt två “mid-season-sales” däremellan - vilket alltså ska ha gett både intäkterna och vinsten en rejäl skjuts framåt. På Black Friday gjordes dock ett undantag som visade sig falla väl ut.
- Nu när vi har varit mer restriktiva i övrigt, och ändå valde att erbjuda 20 procent på hela sortimentet under Black Friday, så blev det en jättesuccé. Veckan runt Black Friday blev årets bästa hittills för oss, och även under själva Black Friday slog vi försäljningsrekord.
Ska fortsätta att tacka nej till märken
Senast vi intervjuade Ville Kangasmuukko meddelade han att Bubbleroom skulle nischa sitt sortiment för att få en tydligare kundkommunikation. Bland annat skulle herrsortimentet bort, och ambitionen var att bli det självklara valet för festmode för unga kvinnor.
I dag beskriver Ville Kangasmuukko arbetet med att nischa utbudet som "väldigt viktigt" för Bubblerooms utveckling.
- Och det kommer att bli ännu viktigare i framtiden om till exempel Amazon kommer hit. Då gäller det att ha ett starkt varumärke och en nischad produkt om man ska kunna möta kundernas allt högre förväntningar.
Men nu när ni har ökat så pass mycket, finns det anledning att bredda sortimentet för att sälja mer och fortsätta att växa?
- Nej, tvärtom. Nu har vi vågat ta de här besluten och hittat en strategi där vi säger nej till en hel del märken. Det gjorde att det blev tydligare för kunden vilka vi är och vi kommer att fortsätta på den linjen.
Vill investera i stylisthjälp
Utöver omsättning och resultat, har Bubbleroom också lyckats nå sitt uppsatta mål på 125 000 följare på Instagram innan årets slut. Det sociala mediet har med tiden blivit en viktig plattform för Bubbleroom, som under året har ökat andelen användargenererat innehåll.
Nu när lönsamheten är på plats menar Ville Kangasmuukko att Bubbleroom har nya möjligheter att återinvestera i verksamheten.
- Vi kommer inte att förändra vår strategi, men vi får större möjlighet att genomföra projekt och investeringar, som vi inte har kunnat göra tidigare.
Vad kan det vara för projekt och investeringar?
- Ett exempel är att vi vill presentera produkterna på ett ännu mer tilltalande sätt, och på så sätt bli ännu mer relevanta för kunden. Vi vill bli kundens stylist och komma med bra och passande tips och förslag. Där kan vi bli bättre.