År 2013 skrev vi att Bubbleroom planerade att öppna 20 butiker på tre år. Facit ungefär två och ett halvt år senare är något mer begränsat. Nu meddelar e-handlaren att den fysiska butiken i Farsta ska stängas den sista juni, vilket innebär att Bubbleroom har tre butiker kvar. De tre består av en fysisk butik i Kista, samt två pop up-butiker i Stockholm och Göteborg.
Orsaken till butiksstängningen i Farsta ska vara att butiksytan är för liten.
- Vi har provat olika storlekar på butiker, allt från 100 kvadratmeter till 750 kvadratmeter. Farstabutiken är den minsta vi har provat, den är på cirka 100 kvadratmeter och vi märker att storleken på butiken är för liten i relation till vår sortimentsbredd, säger Ville Kangasmuukko, VD för Bubbleroom.
Hur går det för era andra butiker?
- Vår butik i Kista går väldigt bra, vi har många nöjda kunder som uppskattar att de kan besöka oss fysiskt och vi får många positiva reaktioner för vår kundupplevelse i butik. Vår vision har varit att ta med känslan från vår e-handelssite och det tycker jag att vi har lyckats väldigt bra med.
Fokus på att "stärka kunderbjudande"
När de ambitiösa butiksplanerna presenterades 2013 var beskedet från Bubblerooms dåvarande VD Svante Tegnér att det bästa sättet att nå företagets mål var genom ett multichannel-koncept.
Men nu har alltså satsningen tappat en hel del fart. Enligt Ville Kangasmuukko finns det inga ambitioner på att öppna några butiker alls under det kommande året, och planerna på 20 butiker är för tillfället “parkerade”.
- Jag vill att vi istället ska fokusera internt på att stärka vårt kunderbjudande och förtydliga vårt varumärke för att bli störst i Norden på festmode för kvinnor. Dock tror jag fortfarande att vi behöver öppna fler butiker för att bli störst i Norden inom festmode, men vi behöver tid för utvärdera de butiker som vi hittills har drivit och se över vår omnikanal-strategi, säger Ville Kangasmuukko.