ANNONS

Bring och PostNord får skarp kritik av PTS i ny rapport

Bring och PostNord får skarp kritik av PTS i ny rapport
Många har väntat förgäves på posten

Enligt Post- och telestyrelsen har kvaliteten på postutdelningen i Sverige varit markant sämre än tidigare under det senaste året.

ANNONS

I början av året meddelade Post- och telestyrelsen, PTS, att man ändrar tillsynen av PostNord från en gång om året till en gång i månaden. Det efter att antalet klagomål på den svenska posthanteringen ökat från 638 under 2014 till 847 klagomål efterföljande år.

I maj beslutade PTS att göra en specialgranskning av både PostNord och konkurrenten Bring Citymail, som också ska ha fått en hel del klagomål, och nu får de båda kritik från tillsynsmyndigheten i en ny rapport.

Enligt PTS har kvaliteten på postutdelningen i Sverige varit markant sämre än tidigare under det senaste året, och bara under de första tre månaderna 2016, mottog myndigheten hälften så många klagomål som under hela 2015.

Rapporten visar också att majoriteten av de klagomål som inkommer till PTS avser PostNord, som delar ut över 80 procent av alla brev, men även klagomålen gällande PostNords främste konkurrent Bring Citymail har ökat väsentligt under den aktuella perioden.

Omställningarna har inte fungerat

Enligt studien beror PostNords problem främst på de stora förändringar som företaget genomfört, bland annat i form av nya sorteringsterminaler och sammanslagningar av utlämningsenheter för brev och paket. En omställning som ska ha skett för snabbt och med för lite resurser.

I Bring Citymails fall handlar problemen och kvalitetsstörningarna dels om att bolaget på kort tid infört maskinell sortering, centraliserat för hårt, omorganiserat till långa rundor och använt sig av tidningsbud på sätt som inte fungerat.

PTS konstaterar dock att operatörerna är på rätt väg när det gäller att komma tillrätta med kvalitetsproblemen som varit, och som till viss del finns kvar. Tillsynsmyndigheten kräver dock att postoperatörerna vidtar åtgärder för att undvika att de stora kvalitetsproblemen uppstår igen.

– Vårt mål är ju att postmarknaden, som utgör en viktig del av landets kommunikationsinfrastruktur, ska fungera väl enligt uppsatta villkor så att användare kan lita på att de både kan ta emot och skicka sina försändelser på ett säkert sätt, säger Sten Selander, chef för postavdelningen.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap