I en artikel i Dagens industri berättar PostNords nye VD, Håkan Ericsson, om deras plan för den växande e-handeln.
Att näthandeln är Postens framtid har de gjort tydligt den senaste tiden. En omorganisering mot en framtid med mindre brev och mer e-handel har pågått ett tag. Nyligen accelererade man dock denna omställning.
Företaget har även satsat på en ny grafisk profil och hela koncernen ser ut att vara mitt i en större förändring.
Håkan Ericsson verkar även ha en plan för de många brevbärare som snart står utan klassiska brev. De ska kunna hjälpa till att leverera mat och montera köksinredning säger han till Di.
– Posten kan med sin starka lokala närvaro leverera matkassar, mediciner med mera. Bättre utbildade brevbärare kan hjälpa till med till exempel installationer av elektronik och köksutrustning och montera och forsla bort. Sådan servicelogistik är en blivande miljardmarknad om ett par år, säger Håkan Ericsson till Dagens industri.
E-handeln sägs vara den enskilt starkaste motorn som skall dra PostNord i uppförsbackarna. Företaget verkar nu se sig som näthandelns allt-i-allo, som kan hjälpa till med det mesta kring servicen mot slutkund.
Källa: Dagens industri
På bild: Håkan Ericsson