Nyligen kunde vi berätta hur det pågår en mobilboom inom skönhetskategorin på nätet. Över hälften av intäkterna kommer numera ifrån en mobiltelefon, för de e-handlare som är i skönhetsbranschen.
En anledning till den snabba övergången för skönhetsbranschen sades kunna vara att den branschen har ett historiskt lägre snittordervärde. I dag ska vi titta närmare på just snittordervärdet för de fyra största branscherna.
GRAF: Snittordervärdet i fyra branscher
Källa: Ehandel.se Analytics med orderdata från över 300 nätbutiker
Precis som tidigare meddelats så ligger skönhetsbranschen långt under de andra branscherna när det gäller en genomsnittlig varukorg. Vilket gör branschen mer kompatibel än andra i det pågående mobila skiftet, där mobiltelefonen snart tar över helt, enligt vår senaste prognos.
I grafen ovan kan vi även se att till exempel kategorin Sport & Fritid fått se sin snittorder sjunka den senaste tiden. Det kan vara ett tecken på att branschen inte lyckats anpassa sig lika väl till mobiltelefonen, eller så är det helt enkelt så att varukorgarna varit så stora där att det är svårt att lyckas hålla uppe ordervärdet när allt fler handlar med mobilen. Även Hus & Hem har fått se sitt ordervärde dala den senaste tiden.
Ökat med 600 kronor
Hemelektronik är däremot undantaget som lyckats öka sitt ordervärde ganska rejält, från cirka 1 100 kronor till över 1 700 kronor. Exakt vad det beror på är svårt att säga men vi vet att branschen är en av de mest mogna på nätet och därmed kan den också var en av de mer mobilanpassade branscherna.
Faktum är dock att det i det pågående mobila skiftet är svårt att hålla varukorgen välfylld när allt fler kunder väljer att bara shoppa via mobiltelefonen. Något allt fler e-handlare får tampas med och därmed försöker hitta nya smarta lösningar på.
LÄS ÄVEN: Skrivbordsdatorns storhetstid är nu mycket nära sitt slut