Den amerikanska prenumerationstjänsten Birchbox brukar räknas som det företag som grundade konceptet med boxprenumerationer. Företagsidén går ut på att skicka ut prover på skönhetsprodukter med förhoppningen att kunderna sedan ska vända sig till bolagets e-handel för att köpa mer.
De första åren gick Birchbox från klarhet till klarhet, och tog för två år sedan in 60 miljoner dollar i riskkapital för att kunna satsa på internationell expansion. Men nu verkar luften ha gått ur.
Skär ner för att nå lönsamhet
Birchbox meddelar att bolaget säger upp 30 personer för att skära ner på kostnaderna. Beskedet kommer bara några månader efter att företaget avskedat 50 personer, rapporterar Internet Retailer. Avskeden ska ha påverkat alla avdelningar på företaget som nu är nere i 220 anställda.
- Vi trodde att vi fick det här avklarat i januari, men nedskärningarna vi gjorde då var inte tillräckliga för att få oss dit vi vill inom den tidsram som vi har satt upp, säger Katia Beauchamp, en av Birchbox grundare.
Enligt Internet Retailer är Birchbox för närvarande inställda på att få till lönsamhet i bolaget. Företagets försäljning på nätet drog in 144 miljoner dollar under 2015, vilket är en ökning på 50 procent jämfört med året före.