Borås har under de senaste åren jobbat för att profilera sig som Sveriges och Nordens E-handelsstad nummer ett. Ett mål som föreningen E-handelsstaden Borås bland annat vill nå genom att locka till sig e-handelsföretag men också studenter inom e-handel.
Förra året nekades staden en e-handelsutbildning, något som väckte starka reaktioner, men nu har man fått till ett samarbete med IHM Business School. Något som innebär att det i februari 2016 startar en intensivkurs i digital marknadsföring, Digital Marketing.
– Eftersom Borås är ledande inom e-handel vill vi genomföra några av våra mest efterfrågade utbildningsprogram här. Vi ser fram emot det samarbete vi nu startar med E-Handelsstaden Borås och hoppas verkligen att vi på IHM kan bidra till att fler framgångsrika individer, företag och affärsidéer växer fram, säger Mia Flygring, regionchef för IHM Göteborg.
Vill stärka kompetensen
Kursen ingår i ett koncept som finns i 40 länder och målet är att deltagarna ska kunna förstå och använda de verktyg som finns på marknaden, och hur de kan integreras för bästa effekt.
Förhoppningen är också att kunna locka entreprenörer och andra nyckelpersoner inom e-handeln till Borås.
– Det är viktigt att vi kan erbjuda rätt förutsättningar för kompetensutveckling både för studerande och för företagen. Det visar också hur betydelsefull E-handelsstaden Borås är för vår region när vi kan dra en sådan viktig aktör som IHM till Borås, säger Sara Thiel, näringslivsutvecklare i Borås Stad.