Förra året var det nätapoteket Apotea som tog hem PostNords logistikpris PostNord Logistics Award. En utmärkelse som enligt fraktbolaget är Sveriges ledande på området.
LÄS ÄVEN: Apotea slog till igen - tog hem PostNords logistikpris
I år var det en tuff match mellan Loop Rocks, Packsize, Zalando och Boozt. Det företag som stod som vinnare på prispallen var dock nätmodebutiken Boozt. Juryn ska ha en bakgrund inom akademi, näringsliv, investerare och logistikföretag och deras motivering till vinnaren löd:
”För e-handelsbolaget Boozt är logistik och supply chain ett självklart konkurrensmedel. Boozt har satsat mycket offensivt på ett stort robotiserat lager och egenutvecklade IT-lösningar. Investeringarna skapar förutsättningar för lönsam och hållbar tillväxt, ökad produktivitet, kostnadseffektivitet, kvalitet och för att möta ökande konsumentkrav på miljömässig hållbarhet, snabb leverans och effektiv returhantering.”
"En stor klapp på axeln"
Priset ska ställa höga krav på kreativitet, lönsamhet och hänsyn till miljö- och klimatpåverkan. Tobias Sjölin, teknisk projektchef på Boozt, är mycket glad över att e-handlaren fått ta emot PostNords logistikpris, som nu delats ut i sexton år.
- Det är otroligt välkommet att få det här priset. Det är en stor klapp på axeln till hela vårt logistikteam och alla våra medarbetare, men också till våra samarbetspartners. Vi har gått från ett helt manuellt lager till ett fullt automatiserat där vi byggt alla våra kärnsystem själva, det har varit en otrolig resa, säger Tobias Sjölin i en kommentar.
Priset delades ut igår eftermiddag vid en prisceremoni på PostNords huvudkontor i Solna.