En smidig plats för att sälja ut förra säsongens plagg och för att hantera returerna från kunderna. Det var visionen när Boozt för ungefär två månader sedan meddelade att e-handelsföretaget skulle öppna en fysisk butik i köpcentret Copenhagen Designer Outlet.
Nu är butiken, som fått namnet Booztlet, på plats. Hittills har den tagits väl emot av kunderna, enligt VD:n Hermann Haraldsson.
- Öppningshelgen var något bättre än vi hade räknat med. Det kom betydligt fler kunder än vi hade förväntat oss. Sedan dess har kunderna fortsatt att komma, men de är färre än när vi precis hade öppnat, säger han.
Bra rabatter på lätt skadade varor
Boozts nya butik är en outlet-affär som är tänkt att komplettera den outlet-butik (Booztlet.com) som företaget redan har på nätet. Butiken ska endast sälja varor från tidigare säsonger till nedsatta priser, ett koncept som även Zalando har kikat på.
- Vi gör så för att hålla Boozt.com fräsch med mestadels nya varor. En av de stora fördelarna är att vi i vår fysiska butik kan sälja varor som fått mindre skador när de har varit ute och vänt hos kunden. Det kan till exempel handla om skor som fått repor på underdelen av sulan.
- Kunden får veta att det handlar om lätt skadade varor som kommit i retur, men att de i gengäld får stora rabatter på säsongsaktuella varor.
Returhantering får vänta
Att modehandeln på nätet dras med en förhållandevis hög andel returer är välkänt inom e-handeln. Boozt hoppas på sikt att outlet-butiken ska kunna förenkla hanterandet av returerna, men det är för tidigt att säga mer om exakt hur det ska gå till.
- Vi har inte riktigt kommit igång med den delen. Vi har haft fullt upp med att bygga upp butiken och se till att den kommer på plats, säger Hermann Haraldsson.
Har ni planer på att utöka ert butikskoncept eller kanske att öppna fler butiker?
- Vi har inga planer på det för tillfället. Nu ser vi hur det går och sen tar vi det därifrån.