ANNONS

Blondinbellas e-handel ökade efter fällning för smygreklam

Blondinbellas e-handel ökade efter fällning för smygreklam
Fällning gav ökad försäljning i Blondinbellas butik
Foto: www.blondinbella.se

Fällningen av Reklamombudsmannen ledde till ökade försäljningssiffror i Blondinbellas skobutik Flattered.

ANNONS

Företagaren och bloggaren Isabella Löwengrip, mer känd som Blondinbella, har hamnat i blåsväder efter att Reklamombudsmannen, RO, fällt ett inlägg på hennes blogg, där Blondinbella marknadsför ett par skor som säljs i hennes egen e-handel Flattered.

Reklamombudsmannens opinionsnämnd anser att inlägget är att betrakta som reklam och att det inte framgått på ett tydligt sätt att så var fallet.

- Nämnden anser att reklamen av en genomsnittskonsument uppfattas som ett blogginlägg och inte som reklam eftersom inlägget är utformat som ett personligt blogginlägg och inte på något sätt är reklammarkerat eller försett med annan sändarangivelse än bloggarens, heter det i ett uttalande.

"Får faktiskt tacka RO"

Isabella Löwengrip verkar dock ta smygreklamsincidenten med ro. I ett inlägg på Twitter konstaterar hon att försäljningen i nätbutiken till och med gick upp i samband med att nämnden kom med sin utlåtande.

- Får faktiskt tacka RO för riktigt bra sko-försäljning idag av @Flatteredsthlm . Vad är det man säger.... All PR är.., skriver hon.

Den framgångsrika bloggaren menar dock att webbplatsen har till syfte att sprida information om de projekt och bolag som hon själv är aktiv i. Trots det tänker hon framöver vara mer noggrann med hur hon märker inlägg på sidan.

- Det här är en viktig fråga för mig och jag vill göra rätt och att ni läsare alltid ska känna er trygga här. Samtidigt hoppas jag att ni förstår att bloggen drivs som ett företag som ger lön till människor varje månad och att intäkterna kommer via sponsrade inlägg (två i veckan), skriver hon på sin blogg.

Fint väder gynnar försäljningen

Gustav Lidén, VD för Flattered, intygar att en försäljningsökning har skett, men är tveksam till hur stor inverkan RO:s bedömning har haft. 

- Vi hade en bra försäljning igår, men svårt att säga om det just var på grund av att media uppmärksammade RO. Det var också måndag, vi kör kampanj, plus att vi fick bra länkar igår från andra medier kring våra produkter. Och äntligen har det fina vädret kommit vilket så klart gynnar försäljningen av ballerinaskor. Men så klart fick vi in extra mycket folk på sajten igår från Google, säger han. 

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se