Trots att Black Friday egentligen inte har så många år på nacken i Sverige, har e-handlarna på flera håll hunnit med att utöka dagen till någon form av "Black Weekend", och i vissa fall till och med en hel "Black Week" full av erbjudanden.
LÄS ÄVEN: Sveriges största e-handelsdag fanns knappt för tre år sedan
Försäljningsökningen som Black Friday för med sig borde alltså i allt högre utsträckning märkas av redan under dagarna som leder upp till fredagens stora shoppingkalas, och när vi konsulterar Ehandel.se Analytics får vi klart för oss att många kunder redan har satt igång att klicka på nätets köpknappar.
Intäktsökning på 23 procent i veckan
Under måndagen och tisdagen den här veckan har antalet order skjutit i höjden, eller åtminstone ökat med 37 procent, och samtidigt har intäkterna gått upp med 23 procent.
Det ska dock sägas att det är först de senaste dagarna som någon Black Friday-effekt har märkts av. Hittills i november (till och med den 21:a) ligger intäktsökningen för svensk e-handel på 12 procent, vilket får ses som lite med tanke på att motsvarande ökningar under september och oktober hamnade på 18 respektive 16 procent.
Singles Day slog alla rekord
Men det handlar alltså fortfarande om en ökning från förra årets siffror, som grafen ovan visar, och av allt att döma kan årets november fortfarande bli en riktig rekordmånad. Under perioden 1-21 november har antalet order som har trillat in hos e-handlarna ökat med 24 procent. Årets Singles Day, som ägde rum den 11 november, innebar dessutom en ökning på hela 39 procent jämfört med förra året.
LÄS ÄVEN: Singles Day fick sitt stora genombrott i svensk e-handel
All statistik i artikeln är hämtad från Ehandel.se Analytics, där över 300 svenska e-handlare delar med sig av sin data.