Som vi rapporterat tidigare idag så blev det rusning på nätet när Black Friday startade vid midnatt, något som ledde till att flertalet e-handelssajter stundtals inte var tillgängliga. Både i Sverige och i våra nordiska grannländer.
Elgiganten var en av de drabbade men Siba, Netonnet, Dustin och Zalando låg även de nere vid midnatt när besökstrycket var som störst enligt företaget Apica, experter på webbprestanda.
– Denna händelse visar på betydelsen av att kapacitetsplanera och påvisar vikten av att man som informations/IT-ansvarig för e-handelssajter bör vara väl förberedd inför peaklast, i synnerhet tillfällen som denna som i förväg kan förutspås komma att generera mycket trafik, säger Sven Hammar, VD för Apica.
Går att undvika nertider
Stora händelser som Black Friday ger ofta extrema trafiktoppar som orsakas när en stor mängd potentiella kunder försöker handla på e-handelssajter samtidigt. Men det går att undvika med hjälp av rätt utförda lasttester enligt Apica.
Med lasttester ska man kunna identifiera den här typen av problem, både vad gäller prestanda och stabilitet i ett tidigt utvecklingsskede, och förbereda sig inför högt tryck. Något Elgiganten säger sig ha gjort men trots det gick sajten stundtals ner.
– Vi förväntade oss en stor kundtillströmning direkt från start och har genomfört omfattande stresstester av våra IT-system för att klara 400 procent mer trafik i år jämfört med förra året. Det är betydligt mer än den trafik vi hade in till sajten vid midnatt. Allt tyder på att infrastrukturen inte klarade trycket när kunder från hela Norden skulle in och handla vid samma tidpunkt, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.