Detaljhandeln på nätet i Storbritannien ökade med 20 procent under november månad jämfört med i fjol. Totalt spenderades det 12,1 miljarder pund online, och jämför man med oktober, så är tillväxten hela 37 procent enligt IMRG Capgemini e-Retail Sales Index.
Det är den största ökningen mellan de två månaderna under de 14 år som mätningarna har genomförts. Plockar man bort resor ur ekvationen är tillväxten än mer imponerande, 22 procent jämfört med föregående år och 45 procent från månad till månad.
16 procent för helåret
Rekordsiffrorna under november kan i stor del härledas till den stora rea-dagen, Black Friday, Under veckan fram till den svarta fredagen ökade försäljningen på nätet med 44 procent jämfört med föregående vecka.
– Black Friday-helgen resulterade i en signifikant stegring i online-försäljningen under sista veckan i november. Enbart under Black Friday ökade försäljningen med 135 procent jämfört med förra året och dagen var den mest intensiva näthandelsdagen på året hittills, säger Tina Spooner, Chief Information Officer vid IMRG.
Tillväxten på nätet ligger nu på 15 procent för helåret, och med en bra start i december som kickade igång med Cyber Monday, väntas den siffran landa runt 16 procent när året är slut. Något som ligger i linje med IMRG och Capgeminis tillväxtprognos för 2014.
Källa: Press