ANNONS

Black Friday delar kunderna i två läger

Black Friday delar kunderna i två läger
Black Friday tilltalar inte alla britter

Drygt en tredjedel av Storbritanniens nätkunder kommer med största sannolikhet att shoppa loss under Black Friday, men nästa lika många hatar allt vad dagen innebär.

ANNONS

Under förra årets Black Friday ökade online-försäljningen i Storbritannien med 135 procent jämfört med 2013. En ökning som tog en hel del distributörer och återförsäljare på sängen då ordervolymerna blev drygt 30 procent större än förväntat.

Årets Black Friday spås bli ännu större och enligt en ny undersökning, genomförd av den brittiska branschorganisationen IMRG, är det 31 procent av de tillfrågade som ser fram emot vad som komma skall och tänker shoppa loss den 27 november. Att jämföra med förra årets 20 procent.

Alla är dock inte lika förtjusta och nästan lika många, 30 procent, gillar inte Black Friday eller till och med hatar allt vad dagen innebär. Resterande 39 procent har däremot inte bestämt sig för vad de tycker om den stora shopping-dagen.

En majoritet återvänder

Förra årets Black Friday hade samtidigt en stor inverkan på resten av året, för även om det shoppades rejält under dagen fick sig den resterande julhandeln en törn. Och i takt med att återförsäljare och distributörer hade svårt att få ut alla beställningar i tid var det flera kunder som kände sig rejält lurade.

Trots det var 77 procent av förra årets Black Friday-kunder nöjda, eller väldigt nöjda, med dagen och 85 procent av förra årets kunder kommer att shoppa loss även i år.

– Trots förra årets kalabalik ser det ut som att ännu fler britter kommer att leta sig ut för att shoppa på nätet, och i butik, den 27 november. I år måste återförsäljare vara med på noterna och matcha kundernas förväntningar, säger Kat Hounsell, försäljnings- och marknadsdirektör på eDigitalResearch.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se