Under årets stora rea-dag, Black Friday, väntas britterna spendera mer än 1 miljard pund på nätet. Men alla är inte förtjusta i vad som komma skall och dagen delar kunderna i två läger.
Drygt en tredjedel av Storbritanniens nätkunder gillar inte Black Friday, eller till och med hatar allt vad dagen innebär, och inte heller alla handlare är helt sålda på idén.
Det visar en undersökningen "The Omnichannel Journey", genomförd av LCP Consulting, där man frågat fler än 100 handlare i USA och Europa vad de tycker om dagen.
– En tredjedel av detaljisterna anser att Black Friday är olönsam och ohållbar, vilket tyder på att den gruppen har lärt sig mer om hur dagen påverkar ekonomin. De har slutat att mäta framgång baserat på försäljningsvolym eller bruttomarginal, och fokuserar istället på vinstmarginal och lönsamhet för att bedöma effektiviteten, skriver LCP i rapporten.
En baksmälla som nådde Sverige
Förra året ökade onlineförsäljningen i Storbritannien med 135 procent under Black Friday, jämfört med 2013. I år väntas britterna spränga miljardvallen, men även om dagen kommit att bli startskottet för julhandeln, visade förra årets siffror att Black Friday har en viss påverkan på resten av året.
Enligt den brittiska distanshandelsorganisationen IMRG stannade tillväxten på 5 respektive 7 procent under de efterföljande månaderna december och januari. En baksmälla som även svenska e-handlare drabbades av.
Effekten var inte lika påtaglig i Sverige som i Storbritannien men rea-dagarna påverkade till viss del försäljningen i december och januari. Bland annat såg den svenska nätjätten CDON en stor effekt av sina Black Friday-kampanjer.