Förra veckan kunde Ehandel.se berätta om att MatserCards nya betalmetod MasterPass snart kommer att lanseras i Sverige. En tjänst som påminner en del om Swish för e-handel och troligtvis kommer att göra det smidigare att betala på nätet.
Men kreditkortsföretaget jobbar på ytterligare lösningar för underlätta näthandeln. Något vi rapporterade om redan i början av sommaren, och nu har MasterCard gått ut med lite mer information om vad de filat på.
Med Mastercard Identity Check vill man göra det möjligt för konsumenter att slutföra sitt köp genom att identifiera sig med en ansiktsbild eller ett fingeravtryck
Global expansion 2017
Ett av målen med de nya identifieringslösningarna är att öka konverteringen för e-handlarna, något som även Alibaba hoppas på med sin lösning, Smile to Pay. Ajay Bhalla, chef för säkerhetslösningar för företag vid Mastercard, tror att biometriska lösningar kommer att vara framtiden för identifiering på nätet.
– Idag handlar människor på alla typer av enheter och de förväntar sig att tekniken både ska förenkla och säkra transaktionen, vilket är exakt vad Identity Check gör, säger Ajay Bhalla.
Hundratals kortinnehavare i Nederländerna började använda biometriska lösningar för betalningar förra månaden samtidigt som ett liknande försök pågår i USA. Finansiella institutioner i USA kan välja att delta i MasterCard Identity Check med början i mitten av 2016, med global expansion under 2017.