Varje år arrangerar Zalando vad företaget kallar en “Hack Week”. Då samlas bland annat utvecklare, designers och programmerare för att under en vecka komma på nya sätt att utveckla modeförsäljning på nätet, och på så sätt bidra till Zalandos verksamhet.
2016 års Hack Week, som ägde rum 19-23 december, var den femte i ordningen. Totalt ska 16 000 personer från Zalandos teknikavdelningar i Berlin, Dortmund, Dublin och Helsingfors har deltagit.
- Vi försöker att hela tiden forma och påverka Zalandos framtid och modeindustrin som sådan. Därför är det viktigt att tänka utanför det vanliga och det dagliga arbetet. Vi bestämde därför att dedikera en hel vecka åt innovation och kompromisslös framåtanda, säger Sigrid Dalberg-Krajewski, Zalandos nordiska kommunikationschef.
Har blivit verklighet tidigare
Ett av de projekt som fick extra mycket uppmärksamhet i år var en tjänst kallad Order-a-Tailor, som både fick ett pris under veckan och en plats i Zalandos entreprenörsprogram Slingshot. Tjänsten går ut på att erbjuda skräddarservice för kostymer köpta via desktop eller mobila enheter.
- Vi är oerhört nyfikna på hur projektet kommer att utveckla sig, men kan än så länge inte berätta speciellt mycket mer då arbetsgruppen precis inlett utvecklingen av detta.
Vad tror du om chanserna för att Order-a-Tailor blir en verklig tjänst hos Zalando längre fram?
- Det svårt att säga i nuläget. Många utav de initiativ som uppstått och senare fått stöd med fortsatt utveckling under tidigare Hack Weeks, har implementerats både onsite och i exempelvis våra lager. I appen finns till exempel ett verktyg vid namn Photo Search där du kan ta ett foto av ett plagg och finna liknande på Zalando. Denna funktion startade som ett Hack Week-projekt, säger Sigrid Dalberg-Krajewski.