ANNONS

Best of Brands ökar förlusten med över 30 miljoner

Best of Brands ökar förlusten med över 30 miljoner
Henrik Hultman, VD Best of Brands

Tungt första bokslut för nya ägarna.

ANNONS

Best of Brands minskade sitt årsresultat med drygt 31 miljoner kronor under 2017, jämfört med föregående år. Det innebär att företaget ökar förlusten och går från ett resultat på -15 miljoner 2016 till ett dito på -47 miljoner under fjolåret.

Vi har tidigare berättat att Best of Brands i december 2017 köptes upp av en betydigt starkare ägare, nämligen miljardkoncernen Reach for the Stars.

LÄS ÄVEN: Miljardbolag köper upp svensk modekedja

Fick 12 miljoner av nya ägare

Detta efter att Best of Brands bara några månader tidigare hade gjort en riktad nyemission till just Reach for the Stars AB, vilket ledde till att 12 miljoner tillfördes. Dessa pengar beskrivs i årsrapporten som “ett betydande tillskott till likviditeten”. Kort efter nyemissionen köpte alltså Reach for the Stars även resterande aktier i Best of Brands.

I samma veva som nyemissionen fick Best of Brands även en ny vd - som även sade sig vilja ge företaget ett nytt lager.

LÄS ÄVEN: Efter ny vd satsar Best of Brands på nytt lager

Nettoomsättningen uppgick under 2017 till 270 miljoner kronor, vilket är något lägre än föregående år, då omsättningen landade på 282 miljoner.

Michell Grönlund