ANNONS

Begravningstjänst på nätet ökade 600 procent på ett år

Begravningstjänst på nätet ökade 600 procent på ett år
Jakob Nordström

Lavendla går mot 20 miljoner i omsättning i år.

ANNONS

Sedan den nätbaserade begravningsbyrån Lavendla tog upp kampen med Funera i slutet av 2014 har det gått snabbt för företaget. Omsättningen har stigit från en miljon kronor 2015 till 7,2 miljoner 2016.

- Absolut, det har gått superfort, konstaterar VD:n och grundaren Jakob Nordström.

Trygghet viktigare än pris

Sedan starten har Lavendla gått från att satsa på att marknadsföra sig med en viss prisprofil till att det nu är kundomdömena som är den största konkurrensfördelen. Jakob Nordström menar att det är något som skiljer Lavendla från konkurrenten Funera, där prisfokuset fortfarande är det som är mest framträdande.

- Vi har märkt att bra kundomdömen är det som ger mest. Den största målgruppen hos oss vill i första hand känna trygghet och förtroende snarare än att det ska vara så billigt som möjligt, säger han.

Att boka en begravningstjänst på nätet är något som verkar gå hem hos de flesta kundgrupper, så länge de har en viss teknikvana.  

- Många tror att det generellt är yngre personer som bokar en begravning på nätet men så är det inte riktigt. Tittar vi på snittåldern bland de som bokar hos oss så ligger den på över 50 år, säger Jakob Nordström.

90 procent bokar på nätet

Jakob Nordström tror att Lavendlas framgångar beror på att företaget har varit bra på att lyssna in marknadens behov samtidigt som de har varit snabba med att utveckla sin webbtjänst. I dag kommer 90 procent av Lavendlas begravningsbokningar via företagets hemsida, medan resterande bokningar sker under fysiska möten med en representant från företaget.

Även om Lavendla numera inte konkurrerar om pris i första hand ligger företagets priser ändå lägre än hos de traditionella begravningsbyråerna. Jakob Nordström uppskattar till exempel att en begravning är ungefär 20 procent billigare hos Lavendla än hos Fonus.

- Det är för att vi har en helt annan affärsmodell, säger han.

Köper in tjänster

Bland annat har Lavendla endast ett kontor där alla 12 anställda jobbar medan Fonus har ett stort antal lokala kontor, vilket förstås innebär en kostnad. Dessutom har Lavendla, till skillnad från sin mer traditionella konkurrent, inte heller några begravningsbilar i egen regi. Transporter och andra tjänster, som till exempel blomsterarrangemang, köper Lavendla istället in från andra företag.

- De senaste åren har det kommit flera aktörer som har som affärsidé att serva begravningsbyråer, berättar Jakob Nordström.

För 2017 räknar Lavendla med en ännu snabbare omsättningsökning än den som har skett hittills. Målet för i år är satt till 20 miljoner och 2018 väntas den siffran dubblas igen.

- Vi följer budget så vi kommer att landa på 20 miljoner i år, säger Jakob Nordström.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se