ANNONS

Batmetrics tar e-handelns fördelar till den fysiska butiken

Batmetrics tar e-handelns fördelar till den fysiska butiken

Med hjälp av RFID-teknik vill Malmöföretaget ge fysiska butiker samma möjlighet som e-handlarna att spåra sina varor.

ANNONS

Vi har under de senaste månaderna skrivit en del om RFID, Radio Frequency Identification. En trådlös teknik som med hjälp av elektromagnetiska fält överför data och gör det möjligt att identifiera föremål.

En teknik som visat sig ha många användningsområden. Bland annat planerar Bring att spåra paket med hjälp av RFID-etiketter och Amazons sägs vilja använda sig av tekniken för att länka ihop den fysiska världen med den digitala.

I Amazons fall skulle det kunna innebära att man kan öppna butiker utan personal då produkterna som kunderna stoppar på sig kan spåras automatiskt med hjälp av RFID, och när de sedan lämnar butiken debiteras de automatiskt utan att behöva betala för sina köp i en kassa.

Nu meddelar Malmöföretaget Batmetrics att man tagit fram en egenutvecklad mjukvara som med hjälp av RFID-teknik spåra hur varor rör sig i en butik. Något som ska göra det lika enkelt att spåra produkterna i en fysisk butik som på nätet.

Ser direkt vad som är intressant

I en intervju med Di Digital säger Batmetrics VD och grundare, Thomas Droben, att e-handlare enkelt kan se vilka produkter kunden väljer mellan och hur många gånger de tittar på en vara innan den hamnar i varukorgen.

Något som inte är lika enkelt i den fysiska världen men med hjälp av företagets mjukvara, som analyserar data från befintliga RFID-taggar, kan butiksinnehavaren se vilka produkter kunderna väljer att plocka upp och vilka placeringar i butiken som är bra för olika typer av produkter.

Datan hämtas från sensorer som monteras upp i lokalen och informationen blir även ett hjälpmedel för att kunna läsa av kunders beteende i butiken.

– Tekniken lämpar sig bäst för varumärken vars butiker har varor som man plockar upp och testar, till exempel kläder, leksaker eller skor. Vi kan ge butiken en bild i realtid av vilka produkter som är mest intressanta, sådant som kan ta flera dagar eller veckor att få fram data på med hjälp av traditionell teknik, säger Thomas Droben.

Internationella kunder och investerare

Batmetrics riktar främst in sig på större kunder med fler än hundra butiker och man för nu diskussioner med ett flertal globala kunder där man även håller på att kundanpassa sin produkt.

Malmöföretaget ligger även i samtal med ett antal svenska och internationella investerare och ska vara på väg att stänga en första investeringsrunda, där man enligt Di Digital räknar med att ta in ett antal miljoner kronor.

– Så fort vi får in pengar så kan vi anställa de utvecklare vi behöver och komma ut på marknaden, säger Thomas Droben.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap