Det var bara en fråga om tid. Efter att e-handelskoncernen Qliro Group tillkännagivit sina nya fokusområden stod det klart att man gärna ville bli av med Lekmer som under en lång tid brottats med höga logistikkostnader.
"Nu ett ännu bättre kunderbjudande"
Nu på morgonen meddelar Babyshop att de tar över leksaks- och barnbutiken ifrån Qliro. Babyshop är mycket starka inom sitt kärnsegment med barnkläder och relaterade produkter och nu tar man sig alltså an leksaksmarknaden på riktigt i och med förvärvet av Lekmer.
- Vårt förvärv av Lekmer visar än en gång att vår strategi, att växa aggresivt genom både förvärv och organisk tillväxt, är rätt väg att gå. Vi kommer att fortsätta stärka vår position med denna strategi och ser fram emot att vara en drivande kraft i konsolideringen av branschen. Som helhet har nu koncernen ett ännu bättre kunderbjudande med starka varumärken, som kommer att fortsätta spela en viktig roll på våra nyckelmarknader, kommenterar medgrundaren Marcus Tagesson köpet.
Babyshop-koncernen som innefattar Babyshop, AlexandAlexa samt Oiidesign ska takta en årlig omsättning om 120 miljoner euro och säger sig ha över 6 miljoner besökare per månad och 1 miljon aktiva kunder från 170 länder. Lekmer ska ha värderats till 90 miljoner kronor i affären.
"Ytterligare ökar potentialen"
Verdane Capital som är delägare i Babyshop, och har varit med bolaget sedan 2010, ser även de positivt på förvärvet.
- Vi är glada över att nästa steg nu har tagits genom förvärvet av Lekmer, ett uppköp som har en tydlig marknadslogik och ytterligare ökar potentialen för fortsatt snabb och hållbar tillväxt, säger Daniel Ahlstrand, Investment Director på Verdane Capital Advisors.
LÄS ÄVEN:
Qliro: Lekmer värderades till 90 miljoner kronor
Qliros VD om försäljningen: "Klart att vi är nöjda"
Babyshop: Vi kan vända Lekmers utmaningar till styrkor