ANNONS

Babyboom bland barn- och babybutiker på nätet

Babyboom bland barn- och babybutiker på nätet
Det föds en hel del nätbutiker som säljer till barn

Babybranschen lockar stora mängder kunder och företag och Ehandel.se har pratat med några av aktörerna i branschen, som vittnar om en tuff konkurrens om en stark kundkrets.

ANNONS

I veckan berättade Ehandel.se att butiken Grace of Sweden, som säljer dopklänningar, planerar att expandera till ett stort antal marknader. Och det är inte det enda företaget som märker av en stor efterfrågan på babyrelaterade produkter online.

I Ehandelsindex finns drygt 670 butiker i kategorin "Barn & Leksaker". Bryter man ner den siffran i underkategorier finns det till exempel 149 e-handlare som säljer babyprylar, 298 som säljer barnkläder och skor, samt 238 som säljer leksaker.

Bara omsättningen av de butiker som ingår i underkategorin "Babyprylar" uppgår till drygt en miljard, och då är den riktiga summan förmodligen högre eftersom vår summa bara inkluderar de butiker som finns i Ehandelsindex. Enligt samma siffror i samma grupp slutade förra årets resultat på minus drygt 13 miljoner kronor.

"Rolig upplevelse att handla"

Ole Sauar, VD på Jollyroom, tror att de höga antalen handlar om tre saker. En av dem är att många barnfamiljer har en utmaning med tiden, och då är det bra att kunna handla på nätet till exempel när barnen gått och lagt sig. Dessutom har småbarnsfamiljer mycket utgifter och då är rätt pris viktigt, menar Ole Sauar.

- Sedan har utbudet varit ganska dåligt inom till exempel inredning förut. Där har vi som nätbutik en helt annan möjlighet att erbjuda många alternativ och ge kunden stora valmöjligheter. Då blir det en rolig upplevelse att handla, säger han.

- Om många är nöjda sprider det sig. Barnfamiljer umgås ju ofta med andra barnfamiljer.

Ole Sauar ser det som att baby- och barnbranschen egentligen innehåller fyra områden; leksaker, kläder/skor, utrustning och inredning. Räknar man in alla fyra områden och ser till både traditionella butiker och e-handlare är det enligt Ole Sauar över tusen företag som konkurrerar om de nordiska konsumenterna, och han tror inte att det är omöjligt att branschen får se flera företag slås ihop framöver.

- Det är olika konkurrens inom olika områden. Men det kommer att bli tuffare. Inom vissa områden kan det kanske vara så att det finns lite väl många aktörer.

Vem blir vinnaren då?

- Konsumenten är givetvis vinnaren. De slipper springa runt och leta och kan köpa flera produkter från samma ställe, till bra pris, säger Ole Sauar, och tillägger att det är ganska lätt att använda nätet som kanal för man har hjälp av kundrecensioner och olika forum.

- Väljer kunden ett företag väljs samtidigt någon annan bort. Men det är en naturlig utveckling. Sen kommer det alltid att finnas nischade aktörer. Vi får se var vi landar.

Trender viktiga för många

Linn Tagesson är en av grundarna av Babyshop.com. Hennes företag försöker att stå ut i mängden genom att kombinera hårdvara och textil från de hetaste märkena, och hon säger sig se att det inte bara är snabb leverans och bra pris som spelar roll i branschen, utan även trender kring vilka produkter som gäller.

- Priset är inte lika viktigt som hypen kring varumärket vi säljer. Vi säljer trendiga produkter av hög kvalitet till rätt pris. Vi tror att det är viktigt för våra kunder att man handlar i "rätt" butik, berättar Linn Tagesson.

Hur starka är småbarnsföräldrar som köpgrupp? Finns det plats för alla e-handlare?

- Jag tror att det är en mycket stark målgrupp. Idag får man barn senare och småbarnsföräldrar har mer pengar idag än tidigare. Många föräldrar vill köpa allt till sina barn och bara de "bästa grejerna". Dessutom är de pålästa och vet vad de vill ha.

Linn Tagesson tror att det fortfarande finns andelar att ta från den fysiska handeln, och välkomnar fler bra nätbutiker. Hon efterlyser särskilt ett bättre second hand utbud för barnkläder på nätet, samt nischade barnsajter som skulle kunna fokusera på till exempel barninteriör, sportkläder, fotbollskläder och ishockeyutrustning.

- Dock ska man komma ihåg att det är dyrt att bygga bolag i den här branschen och man måste investera mycket pengar i varulager då det kan vara 15 - 20 storlekar per produkt beroende på hur långt upp i storlekarna man går. Det blir stor skillnad mot S, M, L som i vuxenkläder. Det är svårare att lägga inköpskurvor. Dessutom är hårdvara, interiör och leksaker tunga saker och det kostar mycket att både skicka och hantera.

"Föds ju barn hela tiden"

Men det finns också de som är optimistiskt inställda vad gäller en framtid med många barnbutiker på webben. Sammi Ekdahl sålde nyligen sin butik babyroom.se eftersom han inte hade tillräckligt med tid att lägga på den, men han är säker på att det finns ett glapp att fylla mellan de mindre "hjärteprojekten", som han kallar dem, och de stora aktörerna.

- Babybranschen är nog mer känslomässigt kopplad än affärsdriven. Många brinner för det här segmentet så det finns en hel del hobbyprojekt. Men om man vet hur man ska göra för att nå en målgrupp kan man nog omsätta ett par miljoner, det tror jag nog.

Han tror att nyckeln ligger i att nå ut till kunderna på ett bättre sätt än vad som kanske görs i dag. Till exempel skulle man kunna följa kunderna och komma med nya erbjudanden i takt med att deras barn växer, eller komplettera sajten med redaktionellt material för att ge ett mervärde till produkterna.

- Det här är en engagerad publik som är ute efter bra prylar. Alla har sina barn och de är deras liv, liksom. Målgruppen blir ju inte tunnare heller, det föds ju barn hela tiden, säger Sammi Ekdahl.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap