ANNONS

BGA Fotobutik nådde kund nummer 100 000

BGA Fotobutik nådde kund nummer 100 000
Fler kunder kräver större lager

Från 0 till 100 000 på fyra år.

ANNONS

BGA Fotobutik har både snabbt och säkert i tur och ordning tagit sig an Finland, Danmark, Norge, Tyskland och Österrike. Med kunder i fem länder var det bara en tidsfråga till den stora milstolpen skulle passeras - och i dag var det till slut dags. Kund nummer 100 000 har nu registrerats i BGA Fotobutiks webbshop.

LÄS ÄVEN: BGA öppnar för hela Norden - nästa steg världen?

- 2017 har varit året då tillskottet av nya kunder ökat dramatiskt. För ett år sedan hade vi 55 000 kunder, nu har vi gått över 100 000-strecket. Det känns som en resa att vara stolt över, speciellt när man tänker tillbaka på första året då vi hade cirka 4000 kunder, säger Björn Andersson, vd på BGA Fotobutik, i ett pressmeddelande.

"Har fördjupat oss i vårt ramsortiment"

Det nya rekordet innebär att BGA Fotobutik har gått från noll till 100 000 kunder på fyra år, och det är mycket riktigt bland annat den geografiska expansionen som ligger bakom ökningen.

- Vi har utökat, breddat och fördjupat vårt sortiment. Exempelvis har vi satsat väldigt mycket på nya produktkategorin posters, men även fördjupat oss i vårt ramsortiment där vi redan är väldigt starka idag. Vi har också använt oss av fler marknadsföringskanaler än tidigare. Utökad närvaro på sociala medier och samarbeten har haft ett stort fokus sedan i somras, säger Björn.

Målet 2018: 100 000 kunder till

Sedan starten för ett par år sedan har även BGA Fotobutiks kundgrupp förändrats. Tidigare var fotoramar de i särklass mest sålda produkterna, men nu har önskemålen breddats, och det händer också att kunder är ute efter helhetslösningar innehållande till exempel poster, ram och passepartout.

- Dock är det fortfarande kvinnor i åldern 30-45 med barn som är den stora kundgruppen.

LÄS ÄVEN: BGA Fotobutik slog rekord - expanderar både lager och butiker

Under nästa år kommer BGA Fotobutik bland annat att lansera “spännande lösningar för att snabbare utveckla nätet av fysiska butiker”, och målet är att planerna ska ta bolaget mot nya rekord sett i antalet kunder.

- Vi ser en väldigt kraftfull effekt av att kombinera fysisk handel som shoowroom och utlämningsställen med fysiska butiker och ser att det markant skyndar på vår e- handelsutveckling. Målet inför 2018 är att nå ut till minst 100 000 nya kunder, avslutar Björn Andersson.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se