ANNONS

B2B-jätte omsätter 1 miljard online - lanserar ny e-handel

B2B-jätte omsätter 1 miljard online - lanserar ny e-handel
Tingstads logistikcenter i Göteborg
Foto: Tingstad

Inspireras av B2C - satsar på film.

ANNONS

1 miljard i omsättning bara i e-handeln och allt fler företagskunder som beställde sina produkter på nätet. Det gjorde att Tingstad till slut fattade beslutet att modernisera sin populära B2B-nätbutik.

- Vi har hållit på med e-handel sedan 2001 har byggt på funktion efter funktion genom åren. Nu samlade vi ihop det i ett koncept, säger Emma Jigberg Diedrich, marknadschef på Tingstad, till Ehandel.se.

Tingstads nya hemsida

Tingstad säljer förbrukningsmaterial och arbetskläder till företag inom alla branscher, och är stora på emballage till e-handlare.

"Vill underlätta för kunderna"

Bland annat blir den nya sajten responsiv, och det har även blivit lättare att hitta produkter sorterat efter kundens bransch eller efter olika teman. Även kassaflödet har gjorts mer användarvänligt.

- Vi vill underlätta för våra kunder och göra deras arbetsdag enklare, det är vår vision. En del av det är att underlätta deras arbete genom att erbjuda en smidig e-handelslösning som är top notch, säger Emma Jigberg Diedrich.  

Mer bilder och filmklipp

Den nya e-handeln ligger på Litiums plattform och inspirationen till designen kommer framför allt från andra e-handelssidor som vänder sig till konsumenter, så kallade B2C-sidor. En sak som Tingstad tagit fasta på är möjligheten att använda bilder för att öka användarvänligheten.

- Vi har utökat antalet produktbilder ordentligt. Vi fokuserar även mer på film, exempelvis filmer om kunder som berättar om sin verksamhet och sin bransch.

Emma Jigberg Diedrich

Fler handlar i mobilen 

I Sverige finns även två fysiska företagsbutiker, i Göteborg och Jönköping. Fler och fler av de kunder som beställt varor genom kundtjänsten drar sig mer mot e-handel, och hittills har man bara fått positiva reaktioner på den nya sidan.

- Vi har fått väldigt mycket spontana reaktioner från kunder som hört av sig och tycker att den är lättmanövrerad, fräsh och modern. B2C-sidor är ofta väldigt moderna och dynamiska, så vår utgångspunkt har varit att även vår e-handel ska vara modern och lätt att använda. Vi märker också att beteendet hos våra kunder ändras snabbt, man handlar mer i telefonen, exempelvis. Det kan man göra hos oss också nu, säger Emma Jigberg Diedrich.

Den nya e-handeln lanserades för cirka 2 veckor sedan, men ännu fler finesser kommer att läggas till efter hand.

Michell Grönlund