Axfood har i dag en omfattande e-handel med mat, men då i form av business to business. Bolaget och deras vd, Anders Strålman, har däremot vid flera tillfällen påpekat att lönsamheten inom e-handel med dagligvaror mot konsument är för dåliga, åtminstone utanför landets storstäder.
Trots att flera andra livsmedelsjättar fått upp ögonen för nätmaten har Axfood inte tänkt blanda sig in i leken, förrän nu. Lite oväntat säger bolaget nu att man planerar att testa e-handel mot konsument.
Det hela kommer dock att ske i liten skala med 100 utvalda kunder, i ett första steg bara egna anställda, som från och med idag kan beställa sina matvaror online från Hemköps butik vid Torsplan i Stockholm, och sedan hämta eller få dem hemkörda direkt till dörren.
– Det är första steget i ett pilotprojekt. I höst utvidgar vi testet till ytterligare två av våra butiker i Stockholm, säger Anders Strålman.
Lansering senare i år
Om det blir en lansering i större skala återstår att se när man utvärderat testresultatet, men det skulle kunna ske redan under årets tredje eller fjärde kvartal.
– Vi märker ett ökat intresse för e-handel bland alla våra kunder, säger Anders Strålman som ser digitala affärer som ett viktigt komplement till den traditionella butikshandeln i framtiden.
Axfood har tidigare ryktats vara intresserade av att köpa Linas matkasse, eller deras konkurrent Middagsfrid, som just nu är till salu. Huruvida man kommer att lägga ett bud eller ej på någon av dessa är oklart i dagsläget men man planerar att fortsätta vara leverantör till matkassebolagen.
Foto: Mats Lundqvist