Axfood ska tillsammans med investeringsbolaget Novax och entreprenörerna Kim Persson, Johan Bergenheim och Henrik Patzer, lansera ett helt nytt nätapotek i Sverige. Apoteket ska drivas av det nybildade e-handelsföretaget Hubia, som ägs av ovanstående parter. Det meddelar Axfood - som äger 28 procent av företaget - i ett pressmeddelande i dag.
- Apoteksmarknaden är enorm och e-handeln har precis börjat ta fart. Med Axfood och Novax i ryggen finns alla förutsättningar för att bygga ett riktigt bra nätapotek. Nu har vi kommit till en fas där vi ska vi rekrytera ett starkt e-handelsteam och söker ett flertal duktiga ledare, utvecklare, rådgivare, farmaceuter, marknadsförare och kategoriansvariga, säger Hubias VD Kim Persson i pressmeddelandet.
Kim Persson och Johan Bergenheim har tidigare grundat LensOn, som säljer kontaktlinser och glasögon på nätet.
Namnet ännu inte bestämt
Tanken med det nya nätapoteket är att “erbjuda ett brett och attraktivt sortiment apoteksvaror på nätet, till låga priser, med snabba, trygga leveranser och innovativa kringtjänster som gör kundupplevelsen unik”. Även om satsningen går under namnet Hubia kommer nätapoteket att få ett annat - "ännu inte fastställt" - namn när det väl lanseras, meddelar Axfood.
Företaget vill också erbjuda receptbelagda mediciner, något som Axfood-butikerna Willys och Hemköp inte kan göra i dag.
- Axfood arbetar ständigt med att stärka köpupplevelsen för kunderna. Genom att vara delaktiga i starten av ett nätapotek har vi möjlighet att i framtiden göra det lika smidigt för kunderna att beställa receptbelagda läkemedel som receptfria, säger Axfoods VD Klas Balkow i ett uttalande.
Enligt Axfood omsatte apoteksmarknaden i Sverige 40 miljarder kronor förra året, och e-handeln ska vara den del som växer snabbast. Det framgår inte i Axfoods pressmeddelande när lanseringen av nätapoteket är tänkt att ske.