ANNONS

Axfood och Mat.se om budet: "Vi är positiva till ett köp"

Axfood och Mat.se om budet: "Vi är positiva till ett köp"
De forna (?) konkurrenterna Måns Danielsson och Claes Salomonsson är nu överens

Ett bra förslag som skulle stärka företaget. Det tycker både Mat.se och Axfood om den potentiella sammanslagningen.
"Det är samförstånd som råder", konstaterar Axfoods pressansvarige Claes Salomonsson.

ANNONS

Den blev snabbt morgonens stora snackis i e-handelssverige. Nyheten om att det är Axfood som ligger bakom den redan utläckta uppgiften om budet på nätmatsjätten Mat.se, är kanske inte så förvånande som man skulle kunna tro.

En genväg in i e-handeln

Axfood dröjde länge innan de insåg att e-handel är framtiden även för matbranschen, men när de väl nådde insikten kom nästa problem: Hur ska Axfood kunna komma ifatt konkurrenterna som redan varit igång i flera år, vissa av dem till och med specialinriktade på just e-handel med mat?

Är budet en senkommen konkurrents försök att köpa sig en genväg in på nätmatsmarknaden?

- Det tycker jag är en bra beskrivning, säger Claes Salomonsson, pressansvarig på Axfood.

Han utvecklar.

- Vi kom igång lite sent, vi ligger lite efter och det här är ett sätt att hinna ikapp, att skynda på utvecklingen.

Ger 1,5 års försprång

Och om köpet går igenom är det verkligen en rejäl genväg. Företaget förvärvar inte bara Mat.se:s framgångsrika e-handel utan också två receptsajter och - inte minst - Mat.se:s samtliga tre plocklager i Stockholm, Göteborg och Malmö.

- Vi har snabbar på utvecklingen med 1,5 år i och med detta.

Ett och ett halvt år som Axfood annars hade fått spendera med att bygga upp sin e-handelsverksamhet från början. Så kanske är det inte så konstigt att Claes Salomonsson tycker att priset på totalt 554 miljoner kronor är ett rimligt bud på konkurrenten.

- Vi tycker bolaget är värt den summan, säger han till Ehandel.se.

83 procent av aktierna redan säkrade

Så hur har budet mottagits av motparten? Ägarna till 83 procent av aktierna har redan sagt ett rungande ja. För att köpet ska gå igenom krävs minst 90 procent. Axfood håller tummarna för att det hela ska gå vägen. Och det ser ljust ut. Företagens respektive ledningar är båda positiva till initiativet.

- Absolut! Vi hade en telefonkonferesns imorse med vår och Mat.se:s VD och det är samförstånd som råder, säger Claes Salomonsson på Axfood.

- Ifrån Mat.se:s ledning är vi positiva. Vi tror på att vi kan bli en väldigt stark aktör på e-handelssidan av det här köpet. Med vår spetskompetens inom e-handel och Axfoods starka position inom dagligvaruhandeln så kan vi skapa något riktigt bra, säger Mat.se:s VD Måns Danielsson.

Det eventuella förvärvet innebär inga större förändringar för konsumenterna, om det blir av. Mat.se kommer att finnas kvar som varumärke, kunderna kommer kunna fortsätta handla som vanligt och Måns Danielsson planerar att stanna kvar som VD.

Samma kultur

Att Axfood, som har de ekonomiska musklerna, försöker gena sig genom nätmatsbranschen är kanske inte så konstigt. Men varför just Mat.se? Varför inte någon av de andra nätmatsföretagen som seglat upp på e-handelshimlen de senaste åren?

Båda företagen ger exakt samma svar: Deras kultur är densamma som vår.

Vad innebär det?

- Det innebär att vi har samma syn på hållbarhet, entreprenöriellt tänkande, innovationskraft och så vidare. Våra kulturer och våra sätt att jobba liknar varandra mycket, förklarar Måns Danielsson.

"Ingen vinstmaskin direkt"

Axfood må ha varit sena på bollen när det gäller e-handel, men de har åtminstone en godtagbar förklaring.

- Allt vi gör i Axfood grundar sig i att vi ska växa med lönsamhet. Men när det gäller e-handel så blir det oftast inte lönsamt förrän efter 3-4 år. Så vi har varit lite efter, lite försiktiga. Men vi tror att även e-handel på sikt kommer att växa, säger Claes Salomonsson.

Men Mat.se har väl växt rätt mycket under de år de funnits?

- Tja, det är väl ingen vinstmaskin direkt, men dom har en otrolig erfarenhet och ett brett kunnande. Deras verksamhet blir ett bra komplement till vår, det är så man ska se det.

Och tvekan kring e-handelns möjligheter är nu definitivt över, även hos Axfood.

- E-handel är framtiden, det är ingen trend längre, avslutar Claes Salomonsson.

Michell Grönlund

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap