Teknikföretaget Houzz affärsidé är att koppla ihop husägare med experter inom hemrenovering och design. Företaget är en plattform där husägare kan få inspiration och kontakt med kunniga personer inom hem och inredning, och dessutom få tips på produkter som skulle kunna passa i ens hem, samt förstås möjlighet att köpa de här produkterna.
E-handlare kan ladda upp bilder via profiler
I USA säljs en hel del produkter direkt från sajten, men i Europa får varje e-handlare ladda upp bilder på sina produkter via en egen profil och sedan sker själva köpet via e-handlarens egen sajt. Houzz affärsmodell ligger bland annat i att ta betalt för annonsering på sajten.
Houzz finns för närvarande i ett tiotal länder och når enligt egen uppgift ut till 35 miljoner unika användare i månaden. Företaget har planer på att expandera i Europa och lanserade nyligen en svensk webbshop. Enligt Houzz finns redan 15 000 produkter uppladdade på den svenska sidan. Enligt bolagets managing director i Sverige, Marcus Hartwall, ligger bland annat en stark lokal efterfrågan bakom att företaget väljer att expandera i just Sverige.
- Vi har redan ett starkt intresse bland svenska användare. Redan före lanseringen hade vi en aktiv, växande grupp husägare som använde Houzz för att renovera och designa sina hem. Svenska experter inom branschen var också redan aktiva på Houzz, nästan 1500 professionella aktörer har redan skapat en profil för att bygga sina varumärken, samarbeta med befintliga kunder och få kontakt med nya, säger han.
Stort intresse för Sverige utomlands
Dessutom ska resten av världen enligt företaget vara intresserade av svensk stil och svensk expertis inom heminredning och renovering.
- När det gäller den globala efterfrågan, har vi sett populariteten hos projekt som kommer från Sverige. Houzz-användare runt om i världen delar och sparar design från svenska experter, från moderna vindsvåningar i Stockholm till vackra havsvillor på Österlen. Folk är ivriga att lära sig om, köpa från och anställa talangfulla, svenska experter, säger Marcus Hartwall.
Har ni någon särskild strategi för att lyckas med lanseringen?
- Förutom att anpassa språket har vi också sett över själva användarupplevelsen för att tillgodose marknadens behov i Sverige. Vi har lagt till yrkeskategorier som "Produktdesigner" och kategorier som "Trädäck & Balkong" och "Attefallshus", med tanke på deras popularitet i Sverige. Vi tror att kombinationen av en lokal koppling och tillgången till globala Houzz kommer att skapa en givande upplevelse för både villaägare och yrkesverksamma experter i Sverige.