Amazon har under en längre tid klagat på ökade fraktkostnader och tredjeparts-distributörer som inte levererar deras försändelser i tid, särskilt under julhandeln. Amazon har i takt med att missnöjet ökat börjat kika närmare på att ta över en del av leveranserna på egen hand.
I USA bygger man nu ett eget nätverk av lastbilar och experimenterar sedan en tid tillbaka med en Uber-liknande leveranstjänst. Samtidigt har Amazons kinesiska filial registrerat sig för att ta hand om sjöfrakt till USA, både åt sig själv och andra bolag, och nyligen skrev man ett avtal med Air Transport Services Group om att få använda 20 stycken Boeing 767 under ett antal år.
E-handelsjätten ska även planera en global expansion av sin leveranstjänst Fulfillment by Amazon, och i München, Tyskland, har man sedan en tid tillbaka börjat leverera direkt till sina kunder, rapporterar tidningen Handelsblatt.
Det här innebär att Amazon går heads up med DHL, som ägs av Deutsche Post, på deras egen hemmaplan. Och det verkar gå ganska hyfsat. Enligt tidningen Handelsblatt har den amerikanska e-handlaren redan roffat åt sig nästan en tredjedel av DHL:s verksamhet i München.
Storbritannien ett varnande exempel
Än så länge är det hela ett pilotprojekt där Amazon använder sig av 240 budbilar och sex olika underleverantörer som tar hand om leveranserna. Det ska dock finnas planer på att utöka ytterligare, bland annat genom att erbjuda leveranstjänsten till återförsäljare som inte säljer på Amazon.
– Vi vet att vi är väldigt bra på logistik. Varför skulle inte vi använda den kunskapen till att skapa en infrastruktur som andra kan använda, säger Amazon europeiska logistikchef, Roy Perticucci.
Enligt Perticucci handlar det dock inte om att ersätta logistikpartners som DHL, snarare att komplettera och utöka sin leveranskapacitet. Men enligt Bernd Schwenger, Amazons logistikchef i Tyskland, ser man nu över möjligheterna att expandera till ytterligare städer och orter.
En expansion som mycket väl skulle kunna leda till att DHL, som har en marknadsandel på 50 procent i Tyskland, kommer att förlora en hel del leveranser. Idag skickas nästan en sjundedel av de 1,5 miljarder paket som levereras till tyska hushåll av Amazon, varav de flesta levereras av DHL.
Amazon lanserade en liknande satsning i Storbritannien under 2014, något som hade en direkt påverkan på Royal Mails verksamhet och senare gjorde att det brittiska fraktbolaget tvingades halvera sin tillväxtprognos.