Bara timmar efter helgens masskjutning i Orlando, som kostade 49 människor livet och skadade ännu fler, twittrade Amazon ut en bild på en keramikskål med röda färgstänk, som ser ut som blod, och texten ”cereal killer”. Det i ett försök att promota produkten på sin sajt Amazon Handmade.
Ytterst olägligt, och även om annonser ofta schemaläggs långt före det att de rullas ut, var det många som tyckte att Amazon borde ha bättre koll på vad som händer i omvärlden. Inte minst Desirae DeBellis, som äger och driver Dab-A-Do´s, företaget som tillverkar och säljer skålen.
Beklagade sig på telefon
Förutom badwill för företaget plockades skålen sedan helt bort från sajten utan någon djupare förklaring än att den ansågs stötande. Men nu har Amazon tagit bladet från munnen och bett DeBellis om ursäkt, samt åter listat skålen på sajten, skriver Internet Retailer.
– Produkten flaggades som stötande av ett automatiserat system med efter det att vi granskat den manuellt är produkten åter listad, skriver Amazon i ett mail till Desirae DeBellis.
Senare ringde en anställd från Amazon Handmade upp DeBellis och bad om ursäkt för vad som inträffat och e-handelsjätten valde senare även att lyfta fram tre andra produkter på Amazon Handmade som DeBellis tillverkar och säljer.