Efter tidigare rapporter om ökade fraktkostnader för e-handelsjätten Amazon har bolaget sakta men säkert tagit över leveranserna. Amazon blev även tagna på sängen under julen 2013 då flera av deras logistikpartners misslyckades med att leverera ut alla näthandlade julklappar.
I USA bygger de nu ut ett eget nätverk av lastbilar. De experimenterar även med att outsourca leveranser till körglada privatpersoner som vill tjäna en extra hacka. Amazons kinesiska filial har samtidigt registrerat sig för att ta hand om sjöfrakt till USA, både åt sig själv och andra bolag.
Nu kommer ytterligare rapporter om Amazons satsningar på att själva kontrollera logistiken och att inte vara lika beroende av bolag som exempelvis UPS och FedEx.
Kontroll över 15 procent av logistiken
Wall Street Journal rapporterar att Amazon gjort en deal med företaget Air Transport Services Group om att få använda 20 stycken Boeing 767 över flera år.
Planen kommer att användas för logistiken i USA och enligt WSJ kommer Amazon nu kontrollera 15 procent av alla paket man skickar årligen. Dealen som är på 5-7 år sägs även ge Amazon en bättre förhandlingsposition då flygfrakt tydligen betyder att man är en riktig logistikspelare.
FedEx och UPS som inte verkar ha velat bygga ut det nätverk Amazon behöver, tar nätjättens satsningar med ro om man får tro deras uttalanden. Andra internationella bolag är dock inte lika lugna och ser numera Amazon som en konkurrent på logistikmarknaden.