Den tyska Internetbyrån iBusiness har tagit sig tid till att sammanställa en lista över Europas största e-handlare sett till deras omsättning online. En lista som främst baseras på siffror från respektive företag och deras årsredovisningar, med vissa förbehåll.
Vem som toppar listan kommer nog knappast som en chock. Amazon är ohotad etta med en omsättning på 24,2 miljarder euro under 2014. Man kan samtidigt konstatera att den amerikanska e-handlaren sett en tillväxt på 45 procent under perioden 2012-2014 i Europa.
På andraplats kommer tyska Otto, den forna postorderjätten som numera satsar stort på nätet, med en omsättning runt 6,45 miljarder euro under 2014. Intressant här är att medan Amazon är en renodlad e-handlare så har Otto endast 54 procent av sin verksamhet på nätet.
H&M förste svensk på listan
Apple kvalar in på en tredjeplats med en onlineförsäljning på 3,75 miljarder euro, medan de brittiska företagen Tesco och Home Retail Group kommer på fjärde respektive femte plats. Ska vi hitta en nordisk aktör på listan får vi däremot hoppa ner ytterligare en bit.
Europas fem största e-handlare, enligt iBusiness:
1. Amazon
2. Otto
3. Apple
4. Tesco
5. Home Retail Group
Först på plats 29 återfinns norska Komplett Group som under förra året omsatte 802 miljoner euro. Svenska H&M återfinns på plats 37 med 650 miljoner euro. Här reserverar sig iBusiness och påpekar att siffrorna är en uppskattning och enbart baseras på statistik över klädjättens försäljning i Tyskland. På plats 50 hittar vi Qliro Group som omsatte 533 miljoner euro under 2014 enligt iBusiness.