"Den nationella digitala plattformen är tänkt att bli det som konceptet Bankomat blev för samordningen av uttagsautomater. Förr fick kunderna åka till en uttagsautomat för 'sin bank' precis som e-kunder idag får göra för att hämta ut paket".
"Ska bli mer mottagaranpassat"
Så beskriver organisationen Sveriges Paketombud ambitionen med sitt senaste projekt, som i korthet går ut på att göra det smidigare både att frakta och att ta emot e-handlade paket.
- Ett paket måste i dagsläget hämtas ut hos paketleverantörens paketombud. Har kunderna fler paket att hämta kan de bli tvungna att åka till olika ställen för att hämta ut paketen om de är skickade av olika paketleverantörer. Med den nya plattformen ska paketombudsnätet bli mer mottagaranpassat, skriver organisationen i ett pressmeddelande.
Med sig på resan mot den nya digitala paketplattformen är tunga instanser som Tillväxtverket samt ett antal länsstyrelser och regioner. Dessutom deltar Post- och telestyrelsen och Svensk Handel som samarbetspartners, och det slutar inte där:
- Kommuner, postoperatörer, nationella myndigheter samt övriga länsstyrelser och regioner ska också involveras.
Ska ge kunderna nya valmöjligheter
Exakt hur det nya nätverket ska fungera, mer än att det alltså ska förenkla på samma sätt som gemensamma bankomater gjorde en gång i tiden, återstår att se. Men klart är att det ska involvera både städer och landsbygd, och att det ska bidra till bland annat färre transporter.
- Pakettransportörer, paketombud, e-handlare, myndigheter och paketkunder ska kunna hämta information från ett enda ställe utifrån sina olika behov, skriver Sveriges Paketombud, och sammanfattar:
- Detta kommer att kunna ge kunderna nya valmöjligheter som att till exempel byta utlämningsställe, hämta alla sina paket på ett och samma ställe eller överföra rättigheten elektroniskt till någon annan att hämta ut paketet.