När Alibaba i dag presenterar sina siffror för kvartalet som tog slut den sista juni i år ser det inte ut att finnas ett enda moln på himlen. E-handelsjätten visar upp en omsättningsökning på 59 procent, vilket enligt Reuters är mer än vad analytiker hade förväntat sig. Totalt omsatte företaget under perioden drygt 32 miljarder yuan, eller 4,8 miljarder dollar.
- Alibaba har haft ett fantastiskt kvartal. Våra resultat visar på skalbarheten och inflytandet i våra ekosystem i takt med att vi stärker vår position inom våra kärnverksamheter handel, molntjänster, digital media och underhållning, säger Daniel Zhang, VD för Alibaba Group.
Mobilförsäljningen ökade med 119 procent
Försäljningen via mobiltelefoner ökade med 119 procent till 17,5 miljarder yuan och antalet aktiva mobilshoppare ska hos Alibaba ha ökat med 39 procent.
- Vår omsättningsökning visar på det djupa värde vi ger till våra kunder. Vi förändrar sättet som våra 434 miljoner aktiva användare handlar på och vi är väl positionerade för en fortsatt stark tillväxt även i framtiden, fortsätter Daniel Zhang.
Resultatet för Alibabas handelsverksamhet ska under perioden före skatt ha uppgått till motsvarande 2,5 miljarder dollar, vilket är en ökning med 38 procent jämfört med samma period året innan.