Att få fart på e-handel på den kinesiska landsbygden har under flera år varit ett viktigt fokusområde för Alibaba. Kanske inte så konstigt med tanke på att cirka 45 procent av Kinas befolkning, lite drygt 600 miljoner människor, bor på landsbygden.
När Alibabas VD Daniel Zhang presenterade företagets plan för 2016 var det tre områden som särskilt stack ut; globala importer, ett omtag kring Kinas största städer, samt satsningar på Kinas landsbygd. Nu gör man en rejäl framstöt på punkt nummer tre.
Lockar återvändare med pengar
Alibaba har nämligen inlett ett samarbete med Kinas kommunistiska ungdomsförbund, rapporterar Tech In Asia. Något som innebär att e-handelsjätten tillsammans med förbundet ska utbilda en miljon tonåringar på landsbygden i konstarten att bedriva e-handel.
Samtidigt kommer Alibabas dotterbolag, Ant Financial, att avsätta 1 miljard yuan, cirka 154 miljoner dollar, för att "stödja" färdigutbildade universitetsstudenter som vill återvända till sina hembyar för att starta e-handelsföretag. Om det rör sig om bidrag, lån eller en kombination av de båda är ännu oklart.
E-handeln på den kinesiska landsbygden ökar, mycket tack vare Alibabas så kallade Taobaobyar, och med det nya partnerskap hoppas Alibaba uppmuntra fler människor på landsbygden till att starta ännu fler e-handelsföretag.