I höstas stod det klart att Akademibokhandeln efter flera års övervägande till slut var redo att börja med e-handel. Tidigare hade koncernen delat upp verksamheten så att Bokus stod för nätförsäljningen och Akademibokhandeln för de fysiska butikerna, men nu ska alltså de två företagen existera på nätet sida vid sida.
Vad satsningen kommer att innebära för koncernens omsättning återstår att se, men i dag står det klart att tillväxten för 2016 stannade på 0,5 procent. Då agerade Bokus draglok med en ökning på drygt åtta procent medan Akademibokhandeln backade med 2,3 procent, vilket enligt ett pressmeddelande berodde på bland annat nedläggning av olönsamma butiker.
Resultatet: 125 miljoner
Samtidigt ökade bolagets rörelseresultat (EBITDA) med cirka 20 procent till 125 miljoner kronor för 2016. Ökningen ska bero på företagets digitala satsningar, och framför allt e-handeln. Bland annat lanserade Bokus en mobilanpassad sajt i juni förra året.
- Under året såg vi att e-handelstillväxten återigen tog fart på marknaden. Det blev särskilt tydligt i julhandeln då många kunder handlade sina julklappar på nätet. Jag är mycket nöjd med hur vi nu är positionerade och med det starka resultatet. Särskilt som vi nu ökat tempot i affärsutvecklingen både i butik och digitalt, säger Akademibokhandelns VD Maria Hamrefors i pressmeddelandet.
Akademibokhandelns omsättning nådde under året som gick drygt 1,2 miljarder kronor och Bokus kom under samma period upp i en försäljning på 574 miljoner kronor.