ANNONS

Åhléns kampanjflopp: Trögt att handla på överbelastad sajt

Åhléns kampanjflopp: Trögt att handla på överbelastad sajt
Många ville utföra helgshoppingen på Åhléns på nätet

Rusning till e-handeln när Åhléns bjöd på 20 procents rabatt.

ANNONS

I söndags plingade det till i mobilen hos tusentals medlemmar i Åhléns kundklubb - som på skärmen möttes av nyheten att hela sortimentet på Åhléns sajt var nedsatt med 20 procent.

- Bara idag! 20% på hela sortimentet på Åhlens.se. Gäller fram till midnatt 10/9, löd detaljhandelsjättens utskick.

"Ett större antal kunder än vi räknat med"

Och det stod snabbt klart att erbjudandet gick hem väl hos kunderna. Kanske till och med lite för bra, för under dagen stod det klart att det starka trycket på Åhléns e-handel ledde till störningar på sajten, vilket bland annat uppmärksammades på sociala medier.

Enligt Monica Hultgren-Andersson, presskontakt på Åhléns, pågick störningarna under dagen och kvällen.

- Vi beklagar att en del av våra kunder under dagen och kvällen igår tyvärr hade problem vid beställning av varor. Det berodde på att ett större antal kunder än vi hade räknat med, var inne på vår sajt samtidigt igår, skriver hon i ett mejl till Ehandel.se.

Laddar för höstens köpfest

Eftersom sajten överbelastades gick det trögt att både besöka och handla från sajten, förklarar Monica Hultgren-Andersson.

- Vi är såklart glada över att många ville ta del av vårt erbjudande men beklagar att det blev problem.

Hur ska ni säkra upp så att det här inte händer igen, till exempel på Black Friday eller under julhandeln?

- Vi har nu åtgärdat problemet och det går att handla igen. Vi jobbar för att säkerställa att det inte kommer inträffa igen framöver, avslutar Monica Hultgren-Andersson.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se