AffÀrssystemet som tar kunden frÄn 0 till 100 miljoner

AffÀrssystemet som tar kunden frÄn 0 till 100 miljoner
Patrik Johansson och Lennart Samsson

AffÀrssystemutvecklaren Specter Àr med som partner vid Emeet Stockholm.

Inför varje Emeet intervjuar vi de partners som kommer till evenemanget i syfte att ge en bild av vad de gör. PÄ Emeet Stockholm Àr det endast de leverantörer som Àr partners som kommer att nÀrvara under dagen. 

Bland affÀrssystemsleverantören Specters cirka 1 500 kunder driver ungefÀr 85 procent e-handel. De flesta Àr smÄ eller medelstora, men i takt med att e-handeln vÀxer i stort har bolaget fÄtt allt större kunder. Bolagets webbaserade affÀrssystem som har utvecklats löpande sedan 2004 har nu ocksÄ kunder vars omsÀttning ligger omkring hundra miljoner om Äret.

- Det system som vi erbjuder Àr likvÀrdigt de som de största bolagen anvÀnder men Àr betydligt billigare och enklare att anvÀnda. Det gör att Àven mindre företag kan satsa tiden pÄ sin kÀrnverksamhet istÀllet för att fastna i onödig administration, sÀger Lennart Samsson, VD pÄ Specter.

Men Àven om e-handlarna fortfarande Àr Specters största kundgrupp mÀrker företaget allt mer hur e-handel, fysiska butiker, och B2B-försÀljning smÀlter ihop, och en av fördelarna som Specter ser med sitt eget upplÀgg Àr enkelheten att kombinera flera sÀljkanaler och att deras kunder fÄr all sÀljdata samlad i ett enda system.

FrÄn noll till 100 miljoner pÄ tre Är

De lyfter gÀrna fram vad de ser som de största fördelarna med att anvÀnda ett affÀrssystem.

- Jag tycker att allt fler har fÄtt insikten att man behöver ha ett affÀrssystem i botten. Man behöver bara omsÀtta tvÄ eller tre miljoner för att det ska göra att man sparar pengar pÄ till exempel lagerhantering och bokföringen, sÀger Specters marknadsansvarige Patrik Johansson, och fortsÀtter:

- Vi har kunder som vuxit frÄn noll till hundra miljoner pÄ tre Är och det hade de inte kunnat göra lika smÀrtfritt utan vÄrt system.

Företaget ser det som extra viktigt att ha ett affÀrssystem om ens företag omsÀtter frÄn en miljon och uppÄt.

- Som nystartad företagare hÄller man gÀrna i pengarna och nÀr man sedan vÀxer vÀrderar man inte riktigt sin egen tid vilket kan göra att t.ex. familjen blir lidande. Med ett affÀrssystem fÄr man tid över som man kan lÀgga pÄ att utveckla verksamheten eller sÄdant som hÀnder utanför jobbet, sÀger Lennart Samsson.

BÄde Lennart Samsson och Patrik Johansson har varit med i e-handelsbranschen i ett antal Är och de vet med sig att det som syns för kunden, till exempel nÀtbutikens design, ofta fÄr mer investeringsutrymme Àn det som finns bakom kulisserna.

Är det svĂ„rt att fĂ„ till exempel e-handlare att förstĂ„ nyttan med ett affĂ€rssystem?

- Ett affÀrssystem skall ju vara ett nav för att effektivisera sÄ mÄnga flöden i verksamheten som möjligt, sÄ det kan vara en utmaning att kommunicera alla fördelar man kan fÄ. Men nÀr vi vÀl pratar med till exempel e-handlare om deras behov blir det mycket enklare att gemensamt hitta konkreta förbÀttringsmöjligheter dÀr ett affÀrssystem kan optimera och göra stor nytta, sÀger Patrik Johansson.

Tar med e-handlare till Emeet

PÄ Ärets sista Emeet som gÄr av stapeln i Stockholm den 20 oktober Àr Specter med som partner. Under dagen kommer företaget att hÄlla i en session dÀr ett av företagets kunder, det nischade byggvaruhuset Sekelskifte.se, ska medverka. Företaget har funnits i drygt sex Är och fick riktig fart pÄ affÀrerna nÀr det kompletterade e-handeln med en fysisk butik.

- De har haft en stabil tillvÀxt och gÄtt plus hela tiden. PÄ Emeet kommer de att berÀtta om sin spÀnnande resa och vilka lÀrdomar de har gjort lÀngs vÀgen.

Specter ser mötet med e-handlarna och möjligheten att fÄ en uppfattning om nya behov och utmaningar i branschen som en viktig anledning till att vara med som partner.

- Det brukar alltid vara intressanta diskussioner som gör att vi ibland kan bidra och ibland lÀra oss nÄgot nytt, avslutar Lennart Samsson.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se